De to selskapene skal til sammen fly fem helikoptre for installasjoner som Troll, Gullfaks, Oseberg, Martin Linge, Statfjord, Kvitebjørn og Valemon.
Kontraktene har en estimert totalverdi på 4,3 milliarder kroner inkludert opsjoner, og gjelder fra begynnelsen av mai 2026.
Mulighet med forlengelse
Den faste perioden varer til 31. desember 2028, med mulighet for forlengelse til utgangen av 2030.
– Sikkerheten for alle som reiser til og fra jobb offshore er alltid vår høyeste prioritet. CHC og Lufttransport er erfarne operatører som vi allerede samarbeider med og som kjenner tilbringertjenesten og sikkerhetskravene på norsk sokkel. Med disse kontraktene får Equinors helikopterbase i Bergen en trygg og god løsning, sier Ørjan Kvelvane, leder for driftstøtte i Equinor.
Flytting av helikoptre
CHC skal fly tre S-92-helikoptre. To av dem er allerede på kontrakt for Equinor og skal flyttes til Bergen fra Sola. Helikoptrene kan flyttes som følge av innføring av AW189-helikoptre på Sola. I tillegg skal CHC tilføre et S-92 helikopter som også allerede flyr på norsk sokkel, til helikopterbasen i Bergen.
Lufttransport skal fly to AW139. Etter hvert skal disse erstattes av to AW189, planlagt levert fra fabrikk i 2027. Lufttransport er godkjent av Luftfartstilsynet for å fly med begge disse helikoptertypene. Operatøren har erfaring med å fly AW139 for Equinor, som tilbringerhelikopter til Troll fra Bergen i 2024.
Dialog over tid
– Sammen med operatørene gjennomfører vi nå grundige forberedelser for en sikker og effektiv oppstart. Vi har vært i dialog over tid og de har kunnet startet tidlig med planlegging og trygg innfasing. Begge operatørene har kommet godt i gang med å ansette piloter og teknikere med relevant erfaring. Treningsprogrammer er godkjent av Luftfartstilsynet og de har gjennomført flyvninger til flere av installasjonene, også med AW139. Arbeidet med trening og innfasing vil fortsette fremover, avslutter Kvelvane.
Equinor skal gjennomføre en serie verifikasjoner før kontraktsoppstart. Dette inkluderer kontroll av ressurser, fasiliteter, godkjenninger, manualverk, personell, helikopterutstyr, HMS-arbeid, IT-sikkerhet og fysisk sikring. Dette er ordinær prosedyre før oppstart av alle Equinors helikopterkontrakter.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook – du får nyhetene samtidig som de publiseres


