Anlegget fungerer som Norges nasjonale depot for tyngre vedlikehold, oppgraderinger og modifikasjoner av flyene.
Økt nasjonal kapasitet
Tidligere har vedlikehold av denne typen blitt utført i Italia. Med det nye anlegget får Norge en selvstendig kapasitet til å utføre arbeidet lokalt. Dette reduserer avhengigheten av utenlandske fasiliteter og bidrar til bedre forsyningssikkerhet og operativ tilgjengelighet for Luftforsvaret.
– Etableringen styrker både Norges forsvarsevne og den nasjonale kompetansen innen avansert flyvedlikehold, sier Eirik Lie, administrerende direktør i Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), i en pressemelding.
Samarbeid og industriutvikling
Prosjektet er gjennomført i samarbeid mellom Forsvaret, Forsvarsmateriell, Kongsberg Aviation Maintenance Services og Lockheed Martin, og følger krav fra F-35 Joint Program Office.
Statssekretær Marte Gerhardsen i Forsvarsdepartementet betegner anlegget som en strategisk investering som bidrar til økt beredskap og industrikompetanse.
Om anlegget
Det nye depotet er på rundt 5 000 kvadratmeter og ligger ved siden av motorvedlikeholdsanlegget for F-135-motorene, som åpnet i 2020. Samlet vil anleggene etter hvert sysselsette over 200 ansatte og utgjøre et sentralt kompetansemiljø for vedlikehold av F-35 i Norge.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook – du får nyhetene samtidig som de publiseres

