Fartøyet har allerede gjennomført sitt første offshoreoppdrag i Tyskland.
Skipet er opprinnelig et Marin Teknikk MT6000-design, tidligere levert som B310 fra Kleven Verft.
Fortsatt konkurransedyktig
Takket være banebrytende design, høy byggekvalitet og godt vedlikehold, fremstår fartøyet fortsatt som konkurransedyktig,skriver Green Yard Kleven i en pressemelding.
Med en lengde på 85,6 meter og dieselelektrisk fremdrift fra fire Wartsila-generatorer og fire thrustere, kombineres drivstoffeffektivitet med høy driftssikkerhet.
Konverteringen fra standard PSV til avansert geoteknisk fartøy for fornybar energisektor er utført på kort tid. Designet er utarbeidet av Marin Teknikk – som har gjennomført over 40 prosjekter sammen med Green Yard.
Green Yard Kleven har blant annet installert en dragerbrønn, som er en brønn, eller tank, som har en åpning ut mot sjøen i bunnen av fartøyet, ny innredningsblokk med lugarer, kontorer, garderober og oppholdsrom, samt nytt DP- og automasjonssystem. I tillegg er brukt kran og FRC-redningsbåt.
- Betydelige kutt i utslipp, tid og kostnad
– Det å kunne skaffe viktig utstyr raskt og innen prosjektperioden er en av våre spesialiteter, sier salgsleder Retrofit, Karl Johan Barstad. Ved å benytte eksisterende skrog og tilgjengelig utstyr oppnås betydelige kutt i utslipp, tid og kostnad.
 
 "Geoquip Silvretta" er nå fullstendig oppgradert og klar for komplekse offshoreoperasjoner. Skipet er utstyrt med avanserte sikkerhetsløsninger og et GMTR150 boreutstyr med hevkompensasjon over midtplassert moonpool. Oppgraderte fasiliteter gir forbedret komfort for både mannskap og kunder.
Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook – du får nyhetene samtidig som de publiseres