23948sdkhjf

Havyard bygger ny isbryter til Russland

Havyard signerer kontrakt med det russiske rederiet FEMCO om design og bygging av en Havyard 843 Ice.
Havyard har god erfaring i å bygge isbrytere for russiske redere. I 2006 leverte Havyard to isbrytende offshore fartøy til det russiske rederiet Sevmorneftegaz (som nå heter Gazprom Neft Shelf).

- Det at vi har erfaring med å samarbeide med russiske rederi og at vi allerede har levert lignende fartøy til Russland var nok en viktig grunn når vi halte i land denne kontrakten i konkurranse med andre europeiske verft sier Tor Leif Mongstad, salgsdirektør i Havyard Group.

Erfaring med Russland og isbrytere
Isbryteren Havyard 843 Ice skal designes av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn. Skipet skal leveres september 2015. Det russiske rederiet har også sikret seg opsjon på bygging av ytterligere en Havyard 843 Ice.

- At vi greier å dra i havn denne type kontrakter vitner om at vi også er konkurransedyktige på pris, leveringstid og kvalitet sier Mongstad.

Fra før seiler totalt 5 skip bygd av Havyard under russisk flagg, inkludert 2 ankerhåndteringsfartøy av Havyard 842 design og isbryteren «Vidar Viking».

Store forventninger til nytt design
Havyard 843 Ice er en ny design fra det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions. Skipet skal ha DnV isklasse Icebreaker Ice 10 og Winterized Cold (-30 °C). Det betyr blant annet at skipet kan bryte mer enn 1 meter tykk is og har system for å unngå nedising av skipet. Skipet er ellers designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester.

- Vi har også store forventninger til markedet som åpner seg med større aktivitet på russisk side i nord og tror denne kontrakten vil gjøre Havyard enda mer attraktiv for russiske interesser som er ute etter denne type tonnasje fortsetter Mongstad.

Rederi med ambisjoner
FEMCO Group ble etablert i 2004 og er det eneste privateide selskapet i Russland som har spesialisert seg på drift og operasjon av ankerhåndteringsfartøy. Selskapet opererer en flåte på 12 offshore fartøy og har med denne ordren på Havyard i tillegg 5 nybygg i ordre ved forskjellige verft.

FEMCO har variert erfaring med drift av skip både i tropiske og arktiske strøk og er vant til å møte utfordringene med tøffe værforhold og avanserte operasjoner. Når de nå kontraherer et isbrytende offshore fartøy ved Havyard er det en del av den langsiktige flåtefornyingsstrategien for å tilby tjenester til offshore oljeaktiviteten i arktiske strøk.

- Vi er godt rustet til å konkurrere i dette markedet og har god tro på at det kan bli flere slike kontrakter framover avslutter en forventningsfull salgsdirektør.

[

Med denne ordren har Havyard Group nå 8 nybygg pluss en større ombygging i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn og har en ordrereserve i forretningsområdet skipsbygging på i underkant av 3 milliarder norske kroner.
Som for de andre skipene som bygges ved verftet leverer Havyard Design & Solutions design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge.
Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier 40 % av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler. Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.
Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard designTM i Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon nesten 70 Havyard designTM.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079