23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Havyard bygger ny isbryter til Russland

Havyard signerer kontrakt med det russiske rederiet FEMCO om design og bygging av en Havyard 843 Ice.

Havyard har god erfaring i å bygge isbrytere for russiske redere. I 2006 leverte Havyard to isbrytende offshore fartøy til det russiske rederiet Sevmorneftegaz (som nå heter Gazprom Neft Shelf).

- Det at vi har erfaring med å samarbeide med russiske rederi og at vi allerede har levert lignende fartøy til Russland var nok en viktig grunn når vi halte i land denne kontrakten i konkurranse med andre europeiske verft sier Tor Leif Mongstad, salgsdirektør i Havyard Group.

Erfaring med Russland og isbrytere

Isbryteren Havyard 843 Ice skal designes av Havyard Design og Solutions i Fosnavåg og bygges ved Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn. Skipet skal leveres september 2015. Det russiske rederiet har også sikret seg opsjon på bygging av ytterligere en Havyard 843 Ice.

- At vi greier å dra i havn denne type kontrakter vitner om at vi også er konkurransedyktige på pris, leveringstid og kvalitet sier Mongstad.

Fra før seiler totalt 5 skip bygd av Havyard under russisk flagg, inkludert 2 ankerhåndteringsfartøy av Havyard 842 design og isbryteren «Vidar Viking».

Store forventninger til nytt design

Havyard 843 Ice er en ny design fra det Herøy-baserte designselskapet Havyard Design & Solutions. Skipet skal ha DnV isklasse Icebreaker Ice 10 og Winterized Cold (-30 °C). Det betyr blant annet at skipet kan bryte mer enn 1 meter tykk is og har system for å unngå nedising av skipet. Skipet er ellers designet for å drive med ankerhåndtering, tauing og beredskap for oljevern og redningstjenester.

- Vi har også store forventninger til markedet som åpner seg med større aktivitet på russisk side i nord og tror denne kontrakten vil gjøre Havyard enda mer attraktiv for russiske interesser som er ute etter denne type tonnasje fortsetter Mongstad.

Rederi med ambisjoner

FEMCO Group ble etablert i 2004 og er det eneste privateide selskapet i Russland som har spesialisert seg på drift og operasjon av ankerhåndteringsfartøy. Selskapet opererer en flåte på 12 offshore fartøy og har med denne ordren på Havyard i tillegg 5 nybygg i ordre ved forskjellige verft.

FEMCO har variert erfaring med drift av skip både i tropiske og arktiske strøk og er vant til å møte utfordringene med tøffe værforhold og avanserte operasjoner. Når de nå kontraherer et isbrytende offshore fartøy ved Havyard er det en del av den langsiktige flåtefornyingsstrategien for å tilby tjenester til offshore oljeaktiviteten i arktiske strøk.

- Vi er godt rustet til å konkurrere i dette markedet og har god tro på at det kan bli flere slike kontrakter framover avslutter en forventningsfull salgsdirektør.

[


Med denne ordren har Havyard Group nå 8 nybygg pluss en større ombygging i ordre ved verftet i Leirvik i Sogn og har en ordrereserve i forretningsområdet skipsbygging på i underkant av 3 milliarder norske kroner.
Som for de andre skipene som bygges ved verftet leverer Havyard Design & Solutions design og arbeidstegninger for produksjon av skipet. I tillegg skal Havyard Power & Systems med base i Ålesund blant annet levere elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard Concept Bridge.
Norwegian Electric Systems, hvor Havyard eier 40 % av aksjene, skal levere elektromotorer, generatorer og elektrotavler. Kontrakten vil også ha ringvirkninger i det maritime clusteret på Vestlandet i form av levering av utstyr og tjenester til verftet under byggingen av skipet.
Foruten design til bygging av skip på Havyards eget verft har Havyard Design & Solutions ordre på levering av design og utstyrspakker for bygging av skip med Havyard designTM i Spania, Singapore, India og Kina. Siden 2005 er det bygd eller er under konstruksjon nesten 70 Havyard designTM.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03