23948sdkhjf

Signert: Tredje søsterfartøy fra VARD til taiwanske DFO

Melding fra Ålesund: VARD har signert kontrakt med det taiwanske selskapet Dong Fang Offshore (DFO) for bygging av nok et Commissioning Service Operation Vessel (CSOV). 

Dette blir det tredje søsterfartøyet i rekken fra VARD til DFO, og følger en opsjon som ble inngått i en tidligere kontrakt om et subsea-konstruksjonsfartøy.

Bygges i Vietnam – skal i 15 års tjeneste for vindpark i Taiwan

Det nye fartøyet er basert på VARD 4 39-designet, som utviklet i samarbeid mellom VARD og DFO. 

Hensikten er å løse fremtidige behov innen drift og vedlikehold av offshore vindparker, og det kombinerer fleksible operasjonsløsninger med lavt karbonavtrykk. 

Etter levering skal CSOV-en inn i en 15-årig servicekontrakt for en taiwansk vindpark-operatør.

Skroget er optimalisert for drivstoffeffektivitet, med batterihybrid fremdrift, og tilrettelegges for fremtidige drivstofftyper og omfattende elektrisk utstyrspakke. Skipet får en total lengde på 102,7 meter og bredde på 19,5 meter, med kapasitet for 120 personer om bord.

Planlagt levering i første kvartal 2028

VARD er totalleverandør på prosjektet, inkludert design, bygging og testing. Fartøyet skal bygges ved verftet Vard Vung Tau i Vietnam med planlagt levering i første kvartal 2028.

Skipet utstyres med Vard Electros SeaQ Integrated Bridge og hybrid energisystem, og VARDs egne datterselskaper leverer alt fra interiør- og HVAC-systemer til kraner og gangveier.

VARDs datterselskap Seaonics støtter prosjektet med leveranse av et fullelektrisk løfte- og håndteringssystem. Leveransen inkluderer en fullspekket 30 meter Electric Controlled Motion Compensated (ECMC) gangvei med en 3 tonns 3D-kompensert kran og personheis. 

Et åpent dekksareal på 700 m² gir fleksibilitet for fremtidig utstyr og modulbaserte systemer for kabellegging og reparasjon.

DFO bygger opp flåten for langtidsdrift i Taiwan

DFO har tidligere inngått kontrakt på to identiske CSOV-er og én subsea-konstruksjonsbåt med VARD. Med dette tredje CSOV-et forsterker de sin strategi om å betjene det taiwanske vindmarkedet med egen flåte.

Selskapet opererer i dag 17 fartøy og satser på å tilby komplette tjenester innen offshore vind, fra installasjon til drift og vedlikehold.

– Vi er glade for å returnere til VARD for byggingen av den tredje CSOV-en i serien vår av fartøy. Bestillingen er en del av vår langsiktige strategi for å tilby driftstjenester av høy kvalitet til taiwanske vindparker. Designet er utviklet med tanke på utfordringene vi møter i taiwanske farvann, sier Polin Chen, CEO i DFO.

- Denne nye kontrakten viser VARDs styrke som integrert skipsbygger, og tilliten vi har i markedet på å levere på tid og budsjett. Vi ser frem til å fortsette partnerskapet med DFO i årene fremover. Sammen skal vi finne passende løsninger for offshore energi-industrien, sier Cathrine Kristiseter Marti, CEO i Vardgruppen.

Tekniske hoveddata

  • Lengde: 102,7 m | Bredde: 19,5 m
  • Overnatting for 120 personer
  • 700 m² åpent dekk
  • Batterihybrid system (1240 kWh)
  • SeaQ Integrated Bridge og Power-pakke
  • Elektriske kraner og gangvei med bevegelseskompensasjon
  • Tilrettelagt for fremtidige energiløsninger
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078