Et av de store bruksområdene for aluminium i bil er deler til hjuloppheng. I dag «knar» man disse delene ved hjelp av smiing for at de skal få de mekaniske egenskapene som kreves.
I følge forskning.no har norske materialteknologer nesten greid å innfri kvalitetskravene gjennom en energisparende produksjonsprosess. Løsningen vil spare cirka en fjerdedel av energien som går med i dag, viser beregninger ifølge Sintef-forsker Freddy Syvertsen.
– Vi tar det beste fra to verdener. Med støpingen får vi muligheten til å lage emner med komplisert geometrisk form. Med smiingen oppnår vi den deformasjonen som flere sikkerhetskritiske bildeler må ha for å få de riktige mekaniske egenskapene, sier Freddy Syvertsen.
De neste to årene skal samarbeidsprosjektet fortsette med forsøk i industriell skala. Blant samarbeidspartnerne er Farsund Aluminium Casting og Raufoss Technology.
– Tradisjonell smiing krever mye energi og arbeid. Lykkes prosjektet, kan vi spare betydelige energi- og lønnskostnader. I tillegg vinner miljøet på at energibruk går ned. Får vi til denne teknologien, blir vi også i stand til å lage deler med mer komplisert form enn i dag, sier Utviklingssjef Axel Kolsgaard i Raufoss Technology til forskning.no.