23948sdkhjf

SE BILDER fra den spektakulære transformator-transporten

Natt til tirsdag ble en 250 tonn transformator fraktet fra Krokeide til transformatorstasjonen på Apeltun i Fana.

Å få fraktet transformatorstasjonen dit bød på en rekke utfordringer.

Til sammen veide hele kortesjen på 72 meter, som besto av to trekkvogner, henger og transformator, 452 tonn.

15 km på tre timer

Ferden gikk ifølge Bergensavisen (BA) gjennom underganger og skarpe svinger, og snitthastigheten var på bare 10 til 11 kilometer i timen. En slik transport må utføres både med forsiktighet og ikke minst forberedes i lang tid i forveien. I løpet av den 15 km lange turen, som var ventet å ta tre timer, måtte transformatoren vendes fire ganger.

Det var Statnett som sto for transporten.

Transformatoren kom med skip til Bergen fra Sør-Korea der den er blitt bygget. På vei til Norge var den innom Nederland.

Den skal øke kapasiteten til stasjonen som forsyner bergenserne med strøm.

Utfordrende transport

Prosjektlederen på stasjonen, Zeeshan Ahmad Sheikh, beskriver det som en av de mest utfordrende transportene som gjennomføres.

– Dimensjonene og vekten gjør transporten utfordrende i seg selv, men på strekningen fra Krokeide til Fana transformatorstasjon er det i tillegg en rekke utfordrende plasser med skarpe svinger, stigninger, underganger og kryssing av bybanespor, skriver han til BA.

Ny transport motsatt vei natt til onsdag

Tranformator-transporten fikk politieskorte, og var lagt til natten fordi det da er mindre trafikk.

Natt til onsdag skal den gamle trafo-stasjonen fraktes fra Apeltun til Breivika, så da skjer en liknende spektakulær transport motsatt vei.

Kilde: Bergensavisen

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063