Jøtul AS er bidragsyter i utvikling av Norges offisielle opphavsmerke, Made in Norway
Som en av de første bedriftene i landet er Jøtul også stolt over å kvalifisere for bruken av det offisielle opphavsmerket.
Jøtul har med sin innsikt bidratt sterkt i utviklingen av det nasjonale opphavsmerket, Made in Norway. Norges offisielle opphavsmerke er et initiativ fra næringslivet selv, og er ment brukt i markedsføring mot nasjonale – og internasjonale forbrukere.
Uvtiklet eller produsert i Norge
Kriteriene for kvalifikasjon er blant annet at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Ønsket med et slikt merke, er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne navigere seg blant produkter og tjenester som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.
Jøtul er en av verdens ledende produsenter av ovner, innsatser og peiser. Med bakgrunn i en stolt norsk tradisjon, har Jøtul kombinert solid håndverk med kunsten å bekjempe kulde i mer enn 170 år. Dette er bakgrunnen for Jøtuls posisjon som markedsleder og det naturlige valget for kravstore kunder verden over.
Skrapjern fra Stene Stål gjenvinning
Hjertet i bedriften, smelteverket, er lokalisert på Kråkerøy i Fredrikstad, og her produseres alle støpejernsdeler. Jøtul bruker norske designere på utvikling av nye produkter, og har sin R&D-avdeling lokalisert sammen med fabrikken i Norge.
Skrapjernet til produksjon kommer fra den lokale leverandøren, Stene Stål Gjenvinning, som også ligger i Fredrikstad.
- Vi er glade for å kunne bidra i prosessen med utvikling av opphavsmerket Made in Norway, og vi er selvsagt stolte over at vi kvalifiserer til bruken av det. Jøtuls merkevareverdier er bygd med sterk forankring i norsk kulturarv, og vi har troen på at merket kan gi oss, og andre norske bedrifter en høy verdi – både i Norge og i utlandet.,sier konserndirektør for salg og markedsføring hos Jøtul, Rene Christensen.
Faktaboks om Made in Norway:
-Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
-Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
-Innovasjon Norge forvalter ordningen.
-Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
-Et felles opprinnelsesmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
-Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
-De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.
Kilde: Pressemelding fra Jøtul
Jøtul AS