23948sdkhjf

Kongsberg Maritime skal levere den 10. hybride kjemikalietankeren

Kongsberg Maritime (KM) har sikret seg en kontrakt for å designe og utstyre et 10. hybrid kjemikalietankskip for den danske operatøren Tärntank.

De nye fartøyene vil redusere karbonutslipp ved å bruke en kombinasjon av rene teknologier, for eksempel vindstøtteteknologi – en funksjon som forventes å redusere utslippene med opptil 19 prosent.

De nye fartøyene vil ha en energieffektivitetsdesignindeks nær 40 prosent under 2025 fase 3-kravene.

Godt samarbeid

- Denne kombinasjonen av et godt design og innovative systemer installert på et nybygget fartøy vil redusere karbonavtrykket til maritime operasjoner utover regulatoriske krav. Dette er et resultat av godt samarbeid mellom Kongsberg Maritime, China Merchants Jinling Shipyard (Yangzhou) og Tärntank, sier adm. dir. i Tärntank, Claes Möller.

Hybridtankskipene på 15 000 dwt kan operere på diesel, biodrivstoff eller metanol, og har vindstøtteteknologi pluss Tärntanks egen batteridrevne Hybrid Solution.

Denne siste ordren følger tidligere kontrakter for Kongsberg Maritime design. Alle har en rekke innovative Kongsberg Maritime-teknologier for å spare energi og redusere utslipp.

Stor utstyrspakke

Fartøyene vil bli drevet frem av det effektive Promas fremdriftssystem, med klaffror, som gir drivstofforbruksbesparelser på mer enn 6 prosent sammenliknet med alternative systemer. Utstyrspakken omfatter også en tunnelthruster med M-con thrusterkontrollsystem, K-Chief integrerte automasjonssystemer, AutoChief fremdriftskontrollsystem og dekksmaskineri. Fartøyene vil ha en toppmoderne skrogdesign – NVC 615 CT – preget av Ice Class 1A effektivitet, og en bølgegjennomtrengende baug.

- Tärntanks kunder NEOT/ST1, NESTE, ESSO/EXXON og PREEM, som alle har et mål om å redusere sitt karbonavtrykk av forsyningskjeden, spiller en viktig rolle i å gjøre dette mulig, sier Möller.

- Denne innovative tankerdesignen omfavner drivstoffovergangen og passer perfekt med Tärntanks ønske om å ta i bruk bærekraftige teknologier. Å bestille ti fartøy, som alle vil ha en energieffektivitetsdesignindeks på over 40 prosent under 2025 fase 3-kravene, er en klar, fremtidsrettet forpliktelse fra Tärntank og viser at de er en progressiv skipseier som seriøst driver en flåte av fartøy som bruke den nyeste teknologien for å redusere drivstoffkostnader og utslipp. Å bestille 10 fartøy, som alle vil ha en energieffektivitetsdesignindeks over 40 prosent under 2025 fase 3-kravene, er en klar, fremtidsrettet forpliktelse fra Tärntank, uttaler Rune Ekornesvåg. Han er salgsdirektør for skipsdesing hos Kongsberg Maritime.

Til sammen 12 fartøy

Denne siste ordren bringer det totale antallet skip som er bestilt i denne designserien til 12, etter en kontrakt på to svært like fartøy, uten sugeseil, for den svenske operatøren Sirius Redri AB. Alle de 12 fartøyene skal bygges ved China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, og det første fartøyet med vindstøtteteknologi vil bli levert i 2025.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Gruppen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125