23948sdkhjf

Tunna bru begynner å ta form med 340 tonn med stål

Denne uka ankom stålelementene til bjelkene på den nye brua på riksvei 3 i Lonåsen i Tynset

– Dette er en viktig milepæl for prosjektet, nå kan vi sette i gang arbeidet med å sveise sammen elementene som skal bli bærebjelkene som skal holde brudekket på brua. Vi forventer at jobben med sveising og heising ut på brupillarene vil være fullført i løpet av mai, og at brua skal stå ferdig i løpet av september/oktober, sier byggeleder Stig Johansen fra Statens vegvesen.

Store dimensjoner

Byggeprosjektet Tunna bru har pågått i snart to år og nå er cirka 40 folk i sving i på anlegget.

Tunna bru er 146 meter lang, og er en såkalt «samvirkebru» som vil bestå av 340 tonn stål og 700 kubikkmeter betong. Den solide brua skal tåle tungtrafikken på riksvei 3. 

Milepæl: Å få stålet på plass er en en viktig milepæl for Tunna bru-prosjektet. Fra venstre: Kjartan Talseth (Syltern) , Stig Johansen (Statens vegvesen), Per Arne Sønmør (Syltern) og John Kristian Marstein (Christie og Opsahl). Foto: Tonje Hovensjø Løken

Spesialtransport

Stålelementene laget av «rusttregt stål» er levert av firmaet Promostal i Polen som har kjørt elementene opp til Tynset med 40 meter lang spesialtransport. Stålelementene skal sveises på land og skyves utpå brua. Lasten bestod av stålkonstruksjoner opp til 33 meter lange og med en vekt på cirka 35 tonn. Brua skal hvile på to dobbeltpillarer ute i leveløpet og ett på hver side av elva. Det er 55 meter mellom de to dobbeltpillarene ute i elva, og brua får dermed tre spenn.

Rusttregt stål

–Det rusttrege stålet har fått en spesiell overflatebehandling som forhindrer rusting, dermed får brua lengre levetid og krever mindre vedlikehold, påpeker Johansen.

Anleggsområde: Oversiktsbilde av anleggsområdet. Foto: Tonje Hovensjø Løkken

Det er entreprenør Johs J. Syltern som utfører arbeidet i samarbeid med Christie og Opsahl AS, Støholen og Tynset Tre og Betong AS.

–Vi er svært fornøyde med det gode samarbeidet med entreprenørene i prosjektet. Tunna bru er en viktig brikke i hele denne strekningen av riksvei 3 som skal stå klar til jul, påpeker Johansen.

Søyler på plass: Søyler og landkar til Tunna bru er støpt i betong. På den andre siden av elva vises lokale betongbiler fra Tynset Tre og Betong AS. Foto: Tonje Hovensjø Løkken

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063