Omsetningen for kvartalet var 758 millioner kroner. Økningen sammenlignet med 2. kvartal 2012 relaterer seg til Neuenfelder Maschinenfabrik som ble kjøpt i august 2012, men også knyttet til generelt økt aktivitet, viser kvartalsrapporten.
Endring i Joint Venture strukturen medfører en reduksjon av omsetning på ca. 81 millioner kroner i kvartalet sammenlignet med 2. kvartal 2012. Justert for disse elementene økte omsetningen for TTS med ca. 30 % sammenlignet med 2.kvartal 2012.
EBITDA for kvartalet var 35 millioner kroner. Dagbøter ved for sen levering og feilkalkulasjon på offshore prosjekter samt lavere inntjening i Joint Venture selskapene ble oppveid av økt inntjening i de fleste andre selskaper i konsernet.
Ordreinngangen for kvartalet var 755 millioner kroner hvor de viktigste ordrene
knyttet seg til offshore kraner, bilskip og «shiplift».
Omsetningen i første halvår økte med om lag 38 %.
EBITDA for først halvår 2013 var på 60 millioner kroner, ned 25 millioner sammenlignet
med første halvår 2012.
Ordreinngangen i første halvår 2013 var ca. 10 % høyere enn på samme tid i
fjor hvor et svakere marked for dekksutstyr har blitt mer enn oppveid av
høyere aktivitet innen offshore kraner og «shiplift».
Ordrereserven ved utgangen 2. kvartal 2013 var 2 376 millioner kroner, en reduksjon
på 493 millioner kroner sammenlignet med i fjor. Nedgangen er relatert til dekksutstyr i
Marine divisjonen.
Offshore markedet er fortsatt godt med en rekke muligheter. Både marine og port markedet er i bedring, og kontrahering av nye skip økte med ca. 20 % i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.
MarkedsutsikterAktiviteten i markedet for TTS har bedret seg i løpet av 2. kvartal 2013 og det er generelt flere anbud nå enn det selskapet har sett de siste 2 årene. Innen marine segmentet er markedet for spesialfartøy generelt bra, mens markedet for handelsskip er i bedring.
Markedet for utstyr til offshore fartøy er godt, mens markedet for tungløft kraner fortsatt er svakt. Den høye aktivitet innen rigg fortsetter med flere større prosjekter under vurdering.
For Port & Logistics divisjonen har markedet bedret seg noe med generelt økt aktivitet i dette markedet. Likevel preges markedet av at investeringsbeslutninger tar lang tid eller utsettes slik at forutsigbarheten på kort sikt er begrenset.