23948sdkhjf

Bauta: Her er de fleste utenlandske arbeidstakere

Den maritime industrien sliter med å skaffe nok kvalifisert norsk arbeidskraft. Derfor har Bauta Maritime økt lønningene to ganger de siste månedene i håp om å tiltrekke seg utenlandsk arbeidskraft.

Aluminiums- og stålbedriften Bauta går godt om dagen.

Til NRK forteller produksjonssjef John Arve Sundet at de aldri har hatt mer å gjøre enn nå. Men det er utfordrende å skaffe nok fagfolk, og det gjør at arbeidsstokken hos Tomrefjord-bedriften i Møre og Romsdal nå bare består av 10 prosent norske. Reten av de 550 ansatte kommer fra utlandet.

Fire selskaper

Bauta er et større industrikonsern som leverer til ulike sektorer gjennom fire ulike selskaper: Bauta Maritime, Bauta Construction, Bauta Electro og Bauta Utvikling.

Som følge av at det er så vanskelig å rekruttere norske arbeidstakere til å jobbe innenfor plate- og sveiseyrket, må de hente arbeidere andre steder. Derfor har bedriften etablert et eget rekrutteringskontor i Romania.

Svak krone: - Grunnet svak krone har Bauta måttet øke lønningene til de utenlandske arbeiderne, sier produksjonssjef John Arve Sundet hos Bauta. Foto: Bauta

Svak norsk krone

Men det er ikke bare mangelen på norsk arbeidstkraft som utfordrer bedriften. Den norske krona har svekket så mye at den norske lønna er blitt mindre verdt i hjemlandet for utlendingene. Derfor har Bauta måttet øke lønningene to ganger den senere tiden.

-Vi har også bedret avtalene for å gjøre oss mer attraktive. For de utenlandske arbeiderne er det det samme om de setter seg på et fly til Norge eller Tyskland, sier Sundet til NRK.

Behov for fagfolk: Bauta-konsernet har mer enn nok å gjøre for tiden, men trenger fagfolk - fra utlandet. Foto: Bauta

En av de som har havnet i Tomrefjord er polakken Tomasc Chomicz. Han kom til Norge for sju år siden, og har planer om å bli en god stund for å tjene gode penger. Til sammen har han jobbet 20 år i utlandet.

– Nå er prisen på den norske kronen svært lav, så jeg har sett gode arbeidere forsvinne til andre land, slik som Skottland, forteller han til NRK.

Samarbeider med lokale underleverandører

Også VARD-konsernet opplever gode tider. Og utfordringer med å skaffe nok norske fagfolk. VARD skal ansette 150 nye medarbeidere det kommende året, trenger alt fra ingeniører, sveisere, rørleggere og elektrikere for å bygge alle de bestilte båtene.

I stedet for å øke lønningene for å ta inn flere arbeidere, samarbeider VARD med lokale underleverandører. De klarer nemlig å skaffe de menneskene som trengs.

Fra utlandet: Sveisere er en av arbeidstakergruppene som må hentes inn fra utlandet. Foto: Bauta

Bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft registrerer at det mye å gjøre for vereftene for tiden, og at det er utfordringer med å få nok arbeidskraft med kompetanse.

Svært konkurranseutsatt næring

- Nå er det mange som har behov for arbeidskraft samtidig, og de som betaler mest vinner. Samtidig kan ikke verftene øke lønningene mye fordi verftsindustrien i Norge er sterkt konkurranseutsatt, sier styreformann Hugo Strand til statskanalen.

Derfor frykter han at skipsbyggingen kan havne hos utenlandske konkurrenter.

Nå er håpet til mange i den maritime næringen at den norske kronen skal styrke seg.

 

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094