23948sdkhjf

2+2=4 CSOVer, for Brunvoll, Windward og VARD

Brunvoll skal nå levere fremdrift og manøvreringsløsninger til totalt fire nye CSOVer hos VARD.

Windward har nå valg å benytte seg av opsjonene fra kontrakten inngått i november, og ordren har doblet seg fra to til fire konstruksjon og service operasjonsfartøyer(CSOV). 

- I november ønsket jeg Windward som ny kunde hos oss og vi setter stor pris på de nå har
valgt å benytte seg av opsjonene. Store serier som dette er svært viktig for hele Brunvolls
verdikjede. Jeg ser frem til å se alle tjue thrust bli produsert er på fabrikken i Molde, seier
Bernt Rune Riksfjord, VP Sales hos Brunvoll.

Betydelig forbedret rotasjonshastighet

Windwards nye fartøy vil ha to azimuth fremdriftsthrustere i akter, og to inntrekkbare azimuththrustere og en tunnel-thruster i forskipet. Alle azimuth-thrustere har de nyeste oppdateringene for å imøtekomme de stadig strengere kravene til raske, sikre og nøyaktige DP-operasjoner for SOV-er og CSOV-er. Dette omfatter betydelig forbedret rotasjonshastighet, raskere akselerasjon for propellen og løsninger for økt thrusteffekt ved å redusere interaksjon mellom thrusterne og skroget.

- Vi anerkjenner Brunvoll som en av de ledende leverandørene av integrerte systemer for
fremdrift, manøvrering og automatisering til offshore-industrien. Det var en forutsetning for
oss å finne en partner som jobber for å levere fremragende kvalitet. Under våre
forundersøkelser fikk vi stor tillit til Brunvoll og kvaliteten de leverer, samt deres service- og
ettermarkedsnettverk, sier Lars Evers, Fleet Director hos Windward.

VARDs 4 19- design, med fremdrift og manøvreringssystem fra Brunvoll. Illustrasjon: Vard Design AS

Fire kraftige thrustere

Med fire kraftige og responsive azimuth thrustere, vil fartøyene være ideelt utstyrt med tanke på operasjonelle krav, DP-nøyaktighet og total ytelse. Fartøyene, som er av VARD 4 19-design, vil være omtrent 87.5 meter lange og 19.5 meter brede, og med en kapasitet for å huse 120 personer. Designet er optimalisert for lavt drivstofforbruk, høy operabilitet og komfort.

Det første skroget vil bli bygget ved VARDs verft i Romania og utrustet ved ett av VARDs verft i Norge. Det andre fartøyet vil bli bygget og levert fra Vard Vung Tau i Vietnam. Den første CSOV-en for Windward Offshore er planlagt å bli levert i andre halvdel av 2025.

Kilde: Pressemelding fra Brunvoll

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172