23948sdkhjf

Hydrolift med den sjuende båten til Redningsselskapet

9. januar ble redningsskøyten RS 175 Wilhelm Wilhelmsen høytidelig døpt ved Redningsselskapets lokaler på Lysaker utenfor Oslo.

Dette er den sjuende redningsskøyten Hydrolift leverer til selskapet, men første fra den nye Hydrolift P45-plattformen. 

Hydrolift P45 SAR er utviklet i tett samarbeid med Redningsselskapet og Eker Design og har blitt produsert i Hydrolift sine lokaler i Fredrikstad.

Redningsskøyte for fremtiden

RS 175 har under utviklingsperioden hatt prosjektnavnet Smart Saver og målet med prosjektet var å starte prosessen for en grønnere redningsflåte og maritim næring. Et 100 % utslippsfritt redningsfartøy er per i dag ikke mulig med dagens teknologi i forhold til behovet for fart, rekkevidde og trekkraft.

I påvente av dette har Hydrolift i samarbeid med Redningsselskapet og donator Tom Wilhelmsen Stiftelsen utviklet en så bærekraftig redningsskøyte som mulig, med de løsninger som i dag er til rådighet.

Moderne: Den nye redningsskøyta fra Hydrolift og Eker Group har moderne teknologi. Foto: Hydrolift

Redningsskøyten RS 175 skal fremover fungere som en testarena for nye teknologier, en plattform for å utfordre leverandører samt å være en katalysator for å oppdage nyskapende løsninger som harmonerer med fremtidige mål.

Smart og bærekraftig

I tillegg til fremtidsrettet og bærekraftig drivlinje, vil RS 175 bruke den nyeste teknologien innen fremtidig autonomi, utviklet av Eker-selskapeat Hyke. 

Hyke Sense PRO gir kontinuerlig 360 graders bevissthet om omgivelsene til fartøet til sjøs. Ved utnyttelse av flere sensorer oppdages, spores og klassifiseres objekter av alle former og størrelser rundt fartøyet og gir en prioritert oversikt over potensielle risikoer og interessante objekter.

For å imøtekomme unike behov til visse sektorer, kan egendefinerte applikasjoner bygges på Hyke Sense PRO-systemet. Den første applikasjonen, SMART SEARCH er utviklet i samarbeid med Redningsselskapet, optimalisert for søk- og redningsoperasjoner.

Som et resultat av dette vil teknologien gjøre det mulig for fartøyet og mannskapet å selv regne ut den smarteste farten og ruten under oppdrag.

Nytt utseende og nye løsninger

Utseendemessig skiller den nye RS 175 seg ut fra den tidligere P42 modellen i form av et lengre skrog, nydesignede luftinntak på akterdekket og en rekke produktoptimaliseringer – i tillegg til endret fargepallett på skøyten.

For å forbedre manøvrerbarheten ved utrykning på nødanrop gjør tilpassede interceptorer jobben i utfordrende farvann. Videre gjør lavt fribord akterut det enklere å utføre sjøredninger under oppdrag.

Fredrikstad: Hydrolift - og Eker Group - holder til i Fredrikstad-området. Foto: Googlemaps

- Hydrolift gleder seg stort over å på nytt kunne levere en redningsskøyte fra vår PRO-avdeling. Det tette samarbeidet med Redningsselskapet gjennom det siste tiåret har vært en spennende og svært lærerik reise. Å samarbeide nært med en så profesjonell organisasjon, som kontinuerlig arbeider for å styrke sikkerheten for alle som ferdes til vanns langs Norges kyst, fyller oss med stolthet og entusiasme for å bidra til dette, sier Bård Eker, administrerende direktør i Hydrolift og Eker Group.

- Samtidig gir det oss ekstra spenning å utvikle nye løsninger om bord gjennom neste generasjons teknologi, for å imøtekomme bærekraftige mål og skape en grønnere og smartere fremtid, legger han til.

Kilde: Pressemelding fra Hydrolift

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047