23948sdkhjf

Ny undersøkelse: Bilindustriens kriser reduserer bærekraftsarbeidet

De gjentatte tilbudskrisene i bilbransjen de siste årene har ført til redusert interesse for bærekraftsarbeid. Kun 36 prosent av de svenske bilprodusentene mener at karbonavtrykk og miljørisiko er avgjørende for beslutninger i leverandørkjeden,

Også underleverandørenes investeringer har også falt med hele 17 prosent.

Dette framgår av rapporten «The automotive supply chain: Pursuing long-term resilience» fra Capgemini Research Institute.

Halvledere

Rapporten viser også at det innenfor bilindustrien i dag er økt sikkerhet for å kunne håndtere eventuelle forstyrrelser i leverandørkjedene. Forklaringen ligger i omstillingen industrien har vært nødt til å gjøre for å håndtere de siste årenes kriser. Samtidig fortsetter forsyningskjedene å endre seg, drevet av økt produksjon av elektriske kjøretøy, mer politisk regulering av bransjen, og et større fokus på utvikling av mer programvarebaserte funksjoner som ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som har ført til økt etterspørsel etter halvledere.

Ifølge rapporten er det nå en rask reduksjon i offshorekjøp, som har falt med 22 prosent bare de siste to årene. Utviklingen er raskest i Europa, der offshorekjøp har gått ned med en fjerdedel siden 2021. Prognosen er at andelen offshorekjøp vil falle med ytterligere 19 prosent frem til 2025. Forklaringen er at andelen elbiler øker og at produksjonen av viktige elektroniske komponenter flyttes nå nærmere bilproduksjonen.

Vaklende bærekraftsarbeid

De siste årenes gjentatte forsyningskriser har gjort det vanskelig for bilprodusentene å fokusere på sitt bærekraftsarbeid. Blant produsentene som har svart på rapporten, sier bare 37 prosent at faktorer som karbonavtrykk og miljørisiko er avgjørende for beslutninger i leverandørkjeden. Mens bilprodusentenes investeringer i bærekraft er på samme nivå som i fjor, har underleverandørenes årlige investeringer derimot gått ned med hele 17 prosent.

Selv om bilprodusenter forstår at bærekraft er viktig for bærekraftige forsyningskjeder og for å fremtidssikre deres drift, har mange bærekraftinitiativer blitt forsinket på grunn av vanskeligheter med å finne resirkulerte materialer på markedet.

Det handler også om økte produksjonskostnader. Bilprodusenter er tvunget til å balansere sitt fokus på bærekraft og sirkulær økonomi mot faktorer som kostnader og evnen til å tilby akseptable priser til kundene. Ifølge rapporten er det gode muligheter for å finne balansen mellom disse faktorene gjennom økt digitalisering.

Rapport: Ny rapport viser at bilprodusentenes bærekraftsarbeid lider som følge av krisene i bransjen. 

Komponentmangel fortsetter å være et problem selv etter slutten av pandemien. Rapporten viser at bare halvparten av bilprodusentene føler seg trygge på dagens tilgjengelighet av halvlederkomponenter. Syv av ti kjøper flertallet av komponentene sine fra fire land; Kina, Taiwan, Japan og Korea. For å få høyere leveringssikkerhet har de også begynt å kjøpe komponenter fra mindre produsenter. Til tross for dette har ikke bilprodusentene sikret seg råvarer til produksjon av elbilbatterier mer enn tre år fram i tid.

Store aksjer dårlig strategi på lang sikt

Ifølge rapporten føler halvparten av bilprodusentene seg sikre på at de kunne takle en ny global forsyningskrise bedre i dag. Anslaget er at de kan unngå 60 prosent av inntektstapet de pådro seg i 2022 dersom et lignende globalt scenario – inkludert halvledermangel – skulle gjenta seg i dag.

For å håndtere drifts- og logistikkproblemer har åtte av ti leverandører og 44 prosent av bilprodusentene økt sine varelager.

Litt over halvparten av respondentene i rapporten sier de har en tilstrekkelig smart forsyningskjede for datadrevet beslutningstaking med mulighet for å koble sammen AI og dataanalyse i virksomheten. Ved i større grad å bli en del av mer standardiserte, åpne og pålitelige dataøkosystemer, kan flere bedrifter bli mer datadrevne. Her bør også leverandører for programvaredrevne tjenester delta.

Tvunget til å gjøre endringer

-De siste årene har bransjen vært tvunget til å gjøre store endringer for å håndtere alle krisene som har fulgt slag etter slag. Men å bygge store varehus er ikke bærekraftig i lengden fordi de innebærer risiko og har en rekke negative effekter. på selskapets økonomi. Det er også helt nødvendig at bilprodusentene finner mer langsiktige datadrevne strategier for å bli mer motstandsdyktige og konkurransedyktige slik at de har styrke til å henge med i bærekraftsarbeidet, sier Per Holmblad, visepresident, Automotive, Capgemini Invent i Sverige.

Metode:

Capgemini Research Institute har intervjuet 1004 ledere ved ledende globale bilorganisasjoner i over ti forskjellige land i løpet av juni og juli 2023. Disse organisasjonene består av 449 kjøretøyprodusenter med mer enn 1 milliard dollar i årlig inntekt og billeverandører fra over 10 land med årlig omsetning over 500 dollar millioner. Respondentene var på direktørnivå eller høyere, ansvarlige for bilorganisasjonens forsyningskjedestrategi, bærekraft, styring, investering

Kilde: Pressemelding fra Capgemini

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11