23948sdkhjf

Brunvoll Mar-El nullutslippsløsning for nye Fjord1 hurtigbåter

Fjord1 og Brødrene Aa har valgt Brunvoll Mar-El som systemintegrator og leverandør av elektriske fremdriftssystemer for ett nytt lavutslippsfartøy og to nullutslippsfartøy.

 Disse hurtigbåtene vil operere ut ifra Bergen på rutene Knarvik - Bergen og Kleppestø – Bergen. 

- Brødrene Aa og Brunvoll Mar-El har samarbeidet på flere vellykkede prosjekter over mange år, sier administrerende direktør i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa.

Fokus på volum og vekt

- Hurtiggående passasjerbåter har svært strenge krav. Både vi og Mar-El har lagt ned mye arbeid i å optimalisere designene våre opp igjennom årene. Særlig vekt og volum er avgjørende, samt total ytelse, og Brunvoll Mar-El oppfyller alle disse kravene. Det å ha en dedikerte norske leverandør for denne type fartøy er svært verdifullt for oss, legger han til.

Leveransen for de tre skipene inkluderer DC tavler elektriske motorer, omformere og ladesystemer.

Alle komponentene vil bli integrert i Brunvoll Mar-Els fremdrifts- og energistyringssystem.

Leveres andre og tredje kvartal 2024

Skipene vil være utstyrt med Brunvoll Lightweight Power System, et superkompakt og fleksibelt integrasjonssystem optimalisert for fartøy med strenge krav til vekt, volum og ytelse. Leveransen er planlagt til andre og tredje kvartal 2024, og skipene vil bli satt i drift under en 15-årskontrakt med Vestland fylkeskommune i januar 2025. 

- Denne kontrakten er betydelig for oss, og en stor prestasjon for alle hos Brunvoll Mar-El. Kontrakten bekrefter Brunvoll Mar-Els evne til å levere lette elektriske og hybride løsninger til enda større fartøy med mer installert kraft, større batterikapasitet og lengre rekkevidde. Vi er svært glade for at Fjord1, sammen med Brødrene Aa AS, har valgt Brunvoll Mar-El for disse prosjektene, uttaler Helge Asle Lundeberg, adm. dir. i Brunvoll Mar-El AS.

Lavutslipp

Det nye skipet vil ha det nye Aero-designet fra Brødrene Aa, og vil bli utstyrt med et lavutslippfremdriftssystem med en elektrisk effekt på 3.000 kW. Det vil betjene den lange ruten mellom Knarvik og Bergen. De to andre skipene er nylig anskaffet av Fjord1. Disse fartøyene vil gjennomgå omfattende ombygging fra konvensjonelle fremdriftssystemer til et nytt nullutslipp-fremdriftssystem, med en effekt på 2.200 kW for drift av Bergen-Askøy-ruten. Leveransen omfatter også ladestasjoner med kapasitet på opptil 4.000 kW, som vil bli installert både i Knarvik og Askøy. 

Kilde: Pressemelding fra Brunvoll

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125