23948sdkhjf

Kjølstrekk for Olympics CSOV’er fra Ulstein

Produksjonen av de to havvindserviceskipne (Construction Service Operation Vessels) som Olympic bestilte fra Ulstein i 2022 er godt i gang ved skrogverftet CRIST.

14.mars 2023 ble kjølen lagt for fartøy nummer to, byggnummer (bnr) 319. Kjølen til søsterfartøyet, bnr 318, ble lagt den 31. januar i år.

De to fartøyene er designet for havvindindustrien, og er basert på det nyutviklede og prisvinnende TWIN X-STERN-skrogdesignet fra Ulstein Design & Solutions AS. TWIN X-STERN, med hovedpropellenheter i hver ende, reduserer energiforbruket til et nytt nivå når det ligger i posisjon ved vindturbinene.

Kommer til Ulstein senere i år

Mens de to fartøyene blir bygd på skrogverftet, vil det i Ulstein bli arbeidet med prosjektledelse, planlegging og oppfølging, innkjøp og engineering. Det første skroget er forventet å komme til Ulstein Verft i siste kvartal i år for utrusting og ferdigstilling.

Fartøyene er basert på ULSTEIN SX222-designet. De har hybrid batteridrift og er forberedt for metanol som drivstoff for å gjøre nullutslipp mulig.

Investering i den norske maritime klyngen

Rederiforbundets årlige økonomiske barometer viser at de norske rederiene samlet økte inntektene med 25 prosent i fjor. Etterspørselen etter skip og maritime tjenester har økt, og forventninger om videre vekst blir speilet i ambisjonene til rederiene om å bygge nye skip. Den største veksten i kontraktsplaner blir forventet å komme innen offshore service: I 2020 ble det samlede tallet potensielle nybygg i dette segmentet antatt å være 25 skip, mens dette tallet nå har steget til 84 skip. En stor del vil være fartøy til havvindindustrien. Kontrakten mellom Olympic og Ulstein blir framhevet i årets barometer.

Design: TWIN X-STERN: ULSTEIN SX222 CSOV-design for Olympic. Illustrasjon: Ulstein

Olympics flåte arbeider innen subsea og fornybar energi.

Konsernsjef Stig Remøy i Olympic Group har vært bestemt på at han ønsket å bygge ved et norsk verft.

- Som et lokalt rederi har det vært viktig for oss å satse på den maritime klyngen. Med verft, designere, leverandører og Vartdal Invest som medinvestor er dette et prosjekt med sterk lokal forankring, understreker han.

– For oss vil det være avgjørende at fartøyene blir levert til rett tid og kvalitet, og dette er det Ulstein Verft er kjent for, sier Remøy.

Ambisjoner om grønn omstilling

Barometeret slår også fast at den maritime næringen har store ambisjoner om en grønn omstilling: Skal vi beholde posisjonen som verdensledende på maritim innovasjon, blir det krevet framoverlente rederiet, god maritim kompetanse, og en tjeneste- og leverandørindustri som er rigget for å levere de løsningene vi er avhengige av for å lykkes. Men den viktigste forutsetningen for en sterk og innovativ maritim næring er at vi har ambisiøse politikere som legger til rette for vekst og omstilling gjennom stabile og konkurransedyktige rammevilkår.

- Jeg støtter dette fullt ut, sier konsernsjef i Ulstein Group, Cathrine Kristiseter Marti.

- En ordre ved et norsk verft gir viktige ringvirkninger i hele klyngen. Med det nåværende krevende økonomiske og politiske landskapet, er kontraktene med Olympic et resultat av et pragmatisk og godt samarbeid mellom partene, der begge parter har strukket seg langt for å finne gode og bærekraftige løsninger, sier hun.

Skrog bygges: Runar Stave og Rune Grande i Olympic, sammen med CRISTs prosjektleder Jakub Sobotko. Mens skrogbyggingen foregår ved CRIST, pågår prosjektledelse, oppfølging, engineering og innkjøp i Ulstein-selskapene. Foto: Ulstein

Muliggjør nullutslipp i havvind

ULSTEIN SX222-fartøyene har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter. De har plass til 126 personer fordelt på 91 lugarer. Skipene er forberedte for framtidige krav på havvindfeltene. Fartøyene har dieselelektrisk framdrift med variabelt turtall i kombinasjon med store batterisystem. Skipene er klare for metanoldrift og det er satt av plass for ytterligere batterikapasitet for helelektrisk drift når infrastrukturen til lading har kommet på plass.

Skrogformene og det hybride framdriftssystemet sikrer høye operasjonelle ytelser, gode sjøegenskaper og redusert miljøavtrykk.

Disse kontraktene er viktige også for Ulstein Power & Control AS som skal levere en omfattende kraft- og automasjonspakke, inkludert en stor batterileveranse.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094