23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

CERN maksimerer driftstiden for verdens største maskin med HxGN EAM

CERN brukte HxGN EAM til å organisere og utføre korrigerende vedlikehold på utstyr som går i stykker, øke effektiviteten og hastigheten på planlagt vedlikehold og å øke sikkerheten i hele organisasjonen.

Med 23 medlemsland er CERN, European Organization for Nuclear Research, verdens største forskningssenter for partikkelfysikk. Organisasjonens mål er å gi de 12 000 besøkende forskere fra toppuniversiteter over hele verden verktøyene de trenger for å studere universets fundamentale partikler.  
  
CERN har vært EAM-kunde siden 1989 og har sporet tekniske data og vedlikehold av viktige deler av utstyret i akseleratorkomplekset siden de ble produsert på verkstedet. På CERNs kontrollsenter, som sørger for at akseleratorene fungerer som de skal, gir EAM kontrollromsoperatørene en klar oversikt over vedlikeholdshistorikken.  
  
CERN har som mål å fremme vitenskap og oppnår stor suksess ved å samarbeide med flere nobelprisvinnere. Driftsstøttegruppene maksimerer oppetiden for utstyret og infrastrukturen for å hjelpe forskerne med å samle inn eksperimentelle data. HxGN EAM ble brukt til å organisere og utføre korrigerende vedlikehold, noe som økte effektiviteten og sikkerheten. 
Som organisasjon sto CERN overfor flere utfordringer som krevde nøye oppfølging. Det gjaldt blant annet å minimere ikke-planlagt nedetid for akseleratoren ved å vedlikeholde høyteknologisk utstyr som supraledende magneter, kryogenikk, strålingsovervåking, kontrollutstyr, elektronikk og annet relatert utstyr. I tillegg måtte CERN også vedlikeholde den tekniske infrastrukturen, inkludert tunneler, grotter, veier, parkeringsplasser, strøm, vann, kjøle- og ventilasjonssystemer, adgangskontroll, verktøymaskiner, løfteutstyr og mye mer. For å sikre problemfri drift var det avgjørende å sentralisere detaljerte registreringer av et bredt spekter av vedlikeholdsaktiviteter utført av både CERN-ansatte og entreprenører, spesielt siden mange av maskinene hadde en levetid på mer enn 50 år. Til slutt måtte CERN også sentralisere innkjøpsprosessene i hele organisasjonen, som var på størrelse med en liten by, inkludert detaljhandel, butikker for ansatte, hoteller og restauranter. 
 
HxGN EAM hjalp CERN på flere måter:  

  • Den reduserte responstiden på utstyrsfeilalarmer ved å koble HxGN EAM-koder til informasjon om den respektive avdelingen og personen som er ansvarlig for vedlikeholdet av hvert enkelt utstyr.  
     
  • Det forbedret effektiviteten til stråleverngruppen som er ansvarlig for sporbarheten til potensielt stråleutstyr, og eliminerte papirbaserte prosesser.  
     
  • Det ga en enkel og brukervennlig selvbetjeningsfunksjonalitet, noe som eliminerte behovet for opplæring av sluttbrukere som besøkende forskere, studenter, entreprenører og nyansatte.  
     
  • Det reduserte tiden det tok å behandle avgang av temperaturfølsomme elektroniske kryogenikkort som forlot akseleratorkomplekset, fra 30 minutter til 2 minutter per kort, og reduserte dermed arbeidsmengden for en heltidsansatt med 15,2 uker. 

    Les hele casestudien for å finne ut mer. 
     
Hexagon Metrology Nordic AB
Svista 7
635 02 Eskilstuna
Eskilstuna kommun
Sverige

Kontaktperson

Send til en kollega

0.032