23948sdkhjf

Oljemygg fra Lysaker tømmer skipsvrak på havbunnen

| Medlemsnyhet | Bedrift Miko Marine AS

Tusenvis av skipsvrak fylt med tungolje ligger som tikkende miljøbomber på bunnen av verdens hav. Et fjernstyrt gult spesialverktøy utviklet på Lysaker kan nå suge ut oljen på dybder hvor slike redningsoperasjoner ikke tidligere har vært forsvarlig.

Av Morten Gisle Johnsen

Stormen som herjet over Østersjøen en skjebnesvanger februardag i 1981, var så voldsom at den slukte det norskbygde tankfartøyet M/S «RONE» og sendte det til bunns på 98 meters dyp. Skuta var på vei til Gotland fullastet med 150 tonn tungolje, som til nå har lekket ut i over 40 år.

M/S «RONE» er et av skipsvrakene som var klassifisert som mest risikable på de svenske myndighetenes liste overskipsvrak som truer havmiljøet fordi de har tungolje i tankene. Nå er vraket strøket av listen – takket være oppfinnergjengen i Miko Marine på Lysaker og den oljetørste undervannsmyggen deres, som lyder navnet Moskito.
– Vi gjennomførte vår del av operasjonen i oktober. Da hadde oljen allerede lekket ut av ni tanker, så de inneholdtbare vann. Men fra den tiende og siste tanken fikk vi ut 12,5 kubikkmeter, så nå er hele vraket tomt, forteller Emilie Voraa. Den 31 år gamle mariningenøren fra Hvalstad er Moskitooperatør, og oljetømmingen i Østersjøen var hennes første tur offshore der teknologien fra Miko Marine ble brukt.

Det begynte med et tysk ubåtvrak
Fortellingen om den gule Moskitoen begynner på havbunnen utenfor øya Fedje i Nordhordland. Der på 150 meters dyp ligger vraket av den tyske ubåten «U 864», som ble senket av britene 9. februar 1945.
– Vi utviklet teknologien med delfinansiering fra Kystverket mens vi undersøkte hvordan det kunne være mulig å tømme olje fra et ubåtvrak på et så stort havdyp. Denne konkrete saken er ennå ikke løst, men vi fikk patentert Moskito-teknologien vår i 2015 og de siste årene er oljetømmingsverktøyet blitt brukt til å tømme olje fra vrak utenfor Chile og i Singaporestredet, som er verdens travleste skipsled. Der pumpet vi opp 400 tonn tungolje fra et frakteskip på 70 meters dyp. Og nå har vi også Sverige på referanselisten, forteller daglig leder i Miko Marine, Cato Stoll fra Vettre.

Oppdraget i Østersjøen kom som resultat av en rammeavtale Lysaker-firmaet inngikk i 2018 med den svenske Havs-och vattenmyndigheten om tømming av olje fra sunkne skip langs den svenske kysten. Operasjonen ble gjennomført av danske JD-Contractor som hovedkontraktør med Miko Marine som underleverandør.

– Eneste i sitt slag i verden
Miko Marine drives av seks medarbeidere i lokalene til den ene av bedriftens eiere; bergingsselskapet Buksér og Berging AS, som holder til i den nye fløyen til det klassisk runde Klaveness-bygget på Lysaker. Den andre eieren er Miko AS, som eies av gründeren Nicolai Michelsen og søsknene hans Thomas og Karina.
Bedriften produserer maskiner og utstyr i Norge og Skandinavia, har datterselskaper i Singapore og USA – og selger produktene sine via agenter verden over.

Moskito er et elektrisk og fjernstyrt oljetømmingsverktøy, og løsningen skal være den eneste i sitt slag i verden. Hemmeligheten med dette verktøyet er at det kombinerer tre prosesser i én og samme teknologi ved at Moskitoen fester seg til skroget, borer hull – og så etterlater seg en ventil hvor man kobler til en sugeslange med en nedsenkbarpumpe. Og så kan oljen pumpes opp og inn i lukkede spesialcontainere om bord i skipet på havoverflaten.

– Vi boret fem slike hull på ett døgn og tre til dagen etter. Hele operasjonen var vellykket, forteller Emilie Voraa, som opererte Moskitoen sammen med sin kollega Truls Krogstadmo.
Den svenske oppdragsgiveren er også fornøyd:
– Bruken av Moskito i RONE-prosjektet var avgjørende for prosjektets fremgang. Det ville vært mye vanskeligere å gjennomføre prosjektet uten dette samarbeidet, uttaler Havs- og vattenmyndighetens prosjektleder Fredrik Lindgren.

80 prosent til eksport
Ryktet om den norske undervannsmyggen har for lengst spredt seg over de syv hav. 80 prosent av fjorårs omsetningen i Miko Marine på 32,2 millioner kroner var eksport. Overskuddet før skatt på 7,6 millioner, tilsvarende en resultatgrad på 23,6 prosent, og soliditeten på hele 73,3 prosent forteller om god økonomi.
– Vi får stadig henvendelser fra nær og fjern, og ingen oppdrag er like. I fjor kom reketråleren «Polar Aassik» i brann og sank i Diskobukta på vestkysten av Grønland. Der ligger den på 312 meters dyp og lekker olje i det som er et viktig gyteområde for fisk – langt utenfor praktisk rekkevidde for dykkeoperasjoner. Forsikringsselskapet hadde hørt om Moskito og kontaktet oss. Da vi var der på besiktigelse, viste det seg at havbunnen var så myk at fartøyet kunne forsvinne i sedimentene. Dermed ble operasjonen avblåst, forteller Cato Stoll.

Miko Marine opererer i et kommersielt grenseland knyttet til havdyp omkring 75–85 meter. Det er grensen for hvor tradisjonelle dykkeoperasjoner gjerne må oppgis. Redningsoperasjonene må da eventuelt gå over til såkalt metningsdykking, der dykkerne oppholder seg i lengre perioder på store dyp. Eller de må oppgi oppdraget.
– Metningsdykking er en mye mer omfangsrik, kostbar og risikofylt operasjon, og det er her vi kommer inn som et alternativ, sier Miko Marine-sjefen.
Fjerning av olje fra skipsvrak er bare en del av Miko Marines virksomhet. Det 26 år gamle Lysaker-selskapet utvikler og produserer et bredt utvalg av marint utstyr som har det til felles at det enten skal hindre at det lekker vann inn i skip og flytende produksjonsenheter – eller at olje og drivstoff ikke skal lekke ut.

Bildetekster:
Bilde 1: Moskitooperatørene Emilie Voraa og Truls Krogstadmo kontrollerer det fjernstyrte oljetømmingsverktøyet før det senkes ned idypet på egenhånd. Foto: MIKO MARINE

Bilde 2: Lysaker-bedriften Miko Marine har utviklet et unikt spesialverktøy for tømming av oljefylte skipsvrak. Chile, Singaporestredet ogØstersjøen står på referanselisten til daglig leder Cato Stoll (f.v.), mariningeniørene Emilie Voraa og Truls W. Krogstadmo, ogproduktsjef Espen W. Lepperød. Foto: KNUT BJERKE

Bilde 3: Det norskbygde tankfartøyet M/S «RONE» sank til bunns i Østersjøen for 41 år siden. Etter det har det lekket tungolje fra dypet -inntil vraket nå er tømt ved hjelp av ny teknologi fra Bærum. Foto: ROLF JÄGERSTIG

Bilde 4: Moskitoen på 115 kilo er på vei ut over skipssiden for å senkes ned til skipsvraket MS «RONE» på bunnen av Østersjøen. Foto:MIKO MARINE

 

Medlemsnyhet

Bedrift
Miko Marine AS

Vollsveien 4
1366 Lysaker
Norge
Miko Marine AS

Bilder & videoer

Send til en kollega

0.078