Diesel drivstoff / MGO og motor smøreolje
Rolls-Royce Bergen Hovedmotorer, 3 x 2880 KW.
Ta en titt på case-beskrivelsen i denne referansen fra Øwre-Johnsen AS:
Roger Johansen, Maskinsjef: " Vi er veldig fornøyd med drivstoff- og smøreoljefiltrene. Dette er mange ganger bedre og billigere enn separatorer. Og dette gjør det daglige arbeidsmiljøet for mannskapet i maskinrommet mye bedre".
KUNDEBESPARELSER OG FORDELER
Installering av CJC® olje- og dieselfilterløsninger på hovedmotorene, ble følgende fordeler oppnådd:
- Sludgeproblem eliminert
- Diesel bakterier fjernet (mikrober)
- Bedre arbeidsmiljø
- Enkel service og vedlikehold
Kunde
- Fartøy:Far Solitaire
- Rederi: Solstad Offshore, Norge
System
- System: Rolls-Royce Bergen, Hovedmotorer x 3, C25:33L9ACD, 2880 KW
- Olje type: Diesel drivstoff / MGO & motorsmøreolje
- Oljevolum: 1 510 L/t og 1800 L/t
Problemer
Kunden hadde problemer med både vann i drivstoffet, partikler i smøreoljen og sludgeproduksjon, da dette ble rengjort med en sentrifugalseparator . Slammet måtte deles i slam (fyringsolje) og vann. Vann måtte slippes ut gjennom en gallevannsseparator, og slam som skulle brennes i en forbrenningsovn.
Løsning
For å fjerne vann ble en CJC® filterseparator PTU 27/108 installert på hovedmotoren parallelt med sentrifugalseparatoren. Videre, for å fjerne partikler og andre forurensninger fra motorsmøreoljen, ble 3 CJC® Fine filtre HDU 27/108 installert på motorene.
FORDELER FOR KUNDER
Etter CJC® HDU Fine Filters og CJC® PTU Filter Separator ble installert, var det ikke mer sludgeproduksjon og vann ble fjernet kontinuerlig fra drivstoffet. Dette løsningsoppsettet er veldig enkelt å inspisere og vedlikeholde, da filterenhetene bare består av pumper, coalescer(PTU), og filterinnsatser (HDU). Vedlikehold som skifting av CJC® Filterinnsatser samt rengjøring tar ca.1 time. Brenning av sludge generert av sentrifugalseparatoren var ikke lenger nødvendig, da CJC® filterløsninger ble installert for å rengjøre både diesel- og smøreolje på motorene. Lensevannsseparatoren er nå kun i bruk for separering av lensevann.
ARBEIDSMILJØ
Den tidligere brukte sentrifugalseparatoren måtte demonteres tre ganger i året for rengjøring/service og en gang for overhaling. Denne jobben tok minst en arbeidsdag, og kostbare deler var ofte nødvendig. Videre ble problemer under driftstiden mellom service eliminert. Etter installasjonen av CJC® filterløsninger, trenger mannskapet bare å inspisere trykkøkningen visuelt på de tre olje- og drivstofffiltrene.
Kontakt Øwre-Johnsen AS.