23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Termokamera

Det mest allsidige instrumentet i din verktøykasse!

Visste du at du ved å ha et termokamera om bord på ditt fartøy kan utføre en rekke ulike former for inspeksjoner som bidrar til både økt sikkerhet for de ombord, samt mer pålitelig drift og forutsigbarhet på utstyr? Bruksområdene er mange, men nedenfor vil vi fortelle litt om de vanligste bruksområdene på skip.

Varme overflater
Statistikker viser at de fleste branner i motorrom er forårsaket av lekkasjer på drivstoffrør som sprayer olje ned på varme overflater. Slike branner er selvfølgelig veldig kostbare, men ikke minst potensielt farlige for mannskap og passasjerer om bord på fartøyet. Man bør derfor være ekstra oppmerksomme på følgende avvik

- Overflatetemperaturer over 220°C
- Overflatetemperaturer mellom 200...220°C

SOLAS 2014 – Chapter II-2 – Regulation 4 (Probability of ignition) punkt 2.2.6 sier at overflater over 220°C som kan påvirkes av feil på drivstoffsystem skal isoleres. I tillegg skal det tas forhåndsregler for å unngå at olje under trykk fra pumper, filtre eller varmevekslere skal komme i kontakt med varme overflater.

Med en av våre anbefalte termokameraer trenger du ikke lete etter disse varme overflatene. Du setter enkelt bare opp en fargealarm ved ønsket grense, og så vil alle temperaturer over denne grensen gi deg en visuell varsling direkte på skjermen.

Elektriske feil
Mange elektriske feil skyldes for høy overgangsmotstand på grunn av dårlig kontakt. Dette resulterer i at man får en forhøyet temperatur i koblingspunktet som avtar utover i lederen. Dette kaller vi et konduksjonsmønster, og er relativt lett å identifisere ved hjelp av et termisk kamera med god følsomhet. Det kan også være andre feilkilder som underdimensjonerte anlegg og mange andre årsaker, men felles for alle er at dette kan detekteres ved hjelp av et termisk kamera.

Mekaniske feil
Det å utføre tilstandsbasert vedlikehold på roterende utstyr er som oftest mer økonomisk og driftssikkert enn intervallbasert vedlikehold. Det gjør at du kan planlegge driftsstans og gjøre nødvendige utbedringer og reduserer risikoen for uventet havari. På roterende utstyr kan man bruke mange metoder for å detektere begynnende feil, deriblant termisk inspeksjon og vibrasjonsmålinger. Økt vibrasjon gir deg indikasjon på at komponenter må skiftes, og muligens rettes opp. I tillegg utarter dette seg ofte også som en forhøyet temperatur som du kan oppdage med et termisk kamera. Vi kan selvfølgelig levere løsninger for både vibrasjon, oppretting og termisk inspeksjon.

Røykdykking og branntilløp
Et termisk kamera kan se gjennom røyk for å detektere personer, samt gi deg informasjon om potensielle farer bak dører, slik at man ikke går inn i blinde. Vi anbefaler at man bruker kameraer som er spesielt laget for dette formålet som alltid står klare for nødsituasjoner og som er ferdig konfigurert for jobben det skal gjøre. Hvis man mot formodning ikke har noe annet for hånden, så kan et tradisjonelt kamera fungere som en nødløsning. Vi kan så klart levere begge typer termiske kameraer.

Klikk her for kontaktinformasjon

IKM Instrutek AS
Elveveien 28
3262 Larvik
Larvik
Norge
Org. nr.: NO883385152

Kontaktperson

Monica Wiger Sørensen
Markedssjef
+47 45242068 Monica.Sorensen@IKM.no

Send til en kollega

0.064