Det spares ikke på kruttet når OTD braker løs i Stavanger Forum 16. – 17. oktober.
– Vi har følt på optimismen i over 1,5 år, men det var først under fjorårets OTD-messe i Bergen det var realisme i optimismen, sier Odd Eide Knudsen, salgsdirektør i Offshore Media Group (OMG).
Arrangør Offshore Media Group har store planer for 2019-utgaven av Norges største årlige oljemesse.
– Vi har følt på optimismen i over 1,5 år, men det var først under fjorårets OTD-messe i Bergen det var realisme i optimismen. Vi snakker med alle utstillerne våre, og de aller fleste kommer med positive nyheter. Det er veldig kjekt for oss å høre, sier Odd Eide Knudsen, salgsdirektør i Offshore Media Group (OMG).
Høyaktuelle tema
Salgstallene for årets OTD-messe bekrefter lysere tider for norsk olje- og gassindustri. Eide Knudsen og kollegene i OMG ligger 37,5 prosent foran fjoråret, og stadig flere utstillere melder om økt aktivitet. Når Rune Nedregaard, Vice President Of Operations for Johan Sverdrup i Equinor, og redaktør Helge Keilen åpner OTD2019 i Stavanger, blir over 350 selskaper å møte i messehallene. Det er det høyeste tallet på flere år.
Les også: Investerer flere milliarder på sokkelen
Les også: Jakter 200 nye ansatte
– Dette blir årets største møteplass innen olje og gass i Norge med 300 utstillere. Det blir to smekkfulle haller med spennende utstillere, presentasjoner og nettverksbygging, sier salgsdirektøren.
I tillegg til selve messeområdet, skal det holdes en rekke presentasjoner om et høyaktuelt tema som kommer til å spille en stor rolle for næringen i årene som kommer; digitalisering. Nøkkelpersonell fra tungvektere som blant annet Equinor, Norsk olje- og gass, Oceaneering, Emerson og ABB skal fortelle om deres tilnærming til digitaliseringen.
– Dette er noe som er høyaktuelt, og OTD ønsker å gi de besøkende innsikt i hvilken retning næringen beveger seg i. Slike faglige påfyll er utrolig viktig og et must å være med på.
Business og nettverksbygging
Arrangørene gjør stadig endringer for å optimalisere OTD, men hovedfokuset er alltid det samme; Det skal være leverandørindustriens messe. Med 21 års erfaring i ryggsekken, har de utviklet seg til å bli kanskje Norges viktigste møteplass og nettverksarena.
– Vi er fremdeles messen for «de på gulvet». OTD har de riktige besøkende og utstillerne – alt fra innkjøpere til folk som forstår faget. Samtidig forsøker vi å korte ned avstanden til kontraktørene og operatørene, noe vi gjør gjennom BusinessHub.
Det er et konsept der utstillerne får muligheten til å booke én-til-én-møter med nøkkelpersonell fra selskaper som Neptune Energy, Equinor, Oceaneering, Wintershall, Spirit Energy, Vår Energi og IKM. Tilbakemeldingene er svært positive.
Les også: Inngikk unik avtale på OTD
– OTD handler om nettverksbygging og business, og her får de møtt hverandre og snakket sammen. Interessen er stor for å være med på BusinessHub.
– Vi trenger studentene
I tillegg til dette, er Offshore Media Group opptatt av å involvere studenter så mye som mulig. Dette er noe Eide Knudsen og kollegene i en årrekke har investert mye i, og i år er intet unntak. I Stavanger Forum får OTD-students – et tilbud laget av og for studenter – et dedikert område for å informere og fremme viktigheten av norsk olje- og gassindustri til morgendagens helter.
– Vi er ekstremt avhengig av den kommende generasjonen. Denne bransjen har fremdeles en lang levetid, og da er det viktig at vi involverer dem på OTD. Hele bransjen har et ansvar å gjøre det attraktivt og sørge for at rekrutteringen fortsetter inn mot industrien vår, avslutter Eide Knudsen.
Vil du være med på Norges største årlige oljemesse i Stavanger? Registrer deg gratis her!