23948sdkhjf
Sponsored content

Innovative løsninger innen bilproduksjon – metall er fortsatt sentralt

Bilbransjen er ofte helt i forkant når det gjelder bruk av nye materialer og komponenter, samtidig som materialvalgene på noen områder er relativt trauste. Det er kanskje ikke så rart når det gjelder kritiske komponenter, som den bærende konstruksjonen og løsninger for kollisjonssikring. Selv i en tid der vekt er kritisk står derfor forskjellige metaller fjellstøtt.

Derfor er metall fortsatt førstevalget

Noen bilprodusenter har selvfølgelig eksperimentert med for eksempel karosseri bygget med plastmaterialer, men det dreier seg da ofte om dekor eller begrensede områder. Sannheten er at de aller fleste systemer, både bildeler til BMW og bildeler til andre merker, hovedsakelig er laget av metaller som stål og aluminium.

  • Motstandsdyktighet og styrke er selvfølgelig helt avgjørende når det gjelder både bærende konstruksjon og deformasjonssoner. Kullfiber og komposittmaterialer har gode egenskaper på mange områder, men ikke når det gjelder å motstå en kollisjon.
  • Selv om metall selvfølgelig har høy egenvekt, er forholdet mellom vekt og robusthet og stivhet i konstruksjonen gunstig – det er ikke uten grunn at det finnes få biler bygget i for eksempel treverk…

I stort er det altså vanskelig å se for seg at noen helt andre materialkategorier vil kunne konkurrere med metall på kort sikt.

Aluminium eller stål?

Det skjer mye spennende når det gjelder selve valget av metall. I lang tid var stål helt dominerende både når det gjaldt chassis og karosseri, men aluminium har etablert seg som en seriøs konkurrent. Bruken av aluminium vokser raskt, med omtrent 18 % vekst per år i perioden opp mot 2018. Det betyr mye for selskaper som den norske aluminiumsprodusenten Hydro.

Såkalt ekstrudert aluminium har en stor fordel over stål: lav vekt. En bil som Jaguar I-Pace er laget med nesten utelukkende komponenter i aluminium, noe som betyr at karosseriet veier omtrent 290 kg sammenlignet med mellom 470 og 485 kg hvis selskapet hadde valgt stål. Aluminium er dessuten interessant også når det gjelder elektriske ledninger, med egenskaper som ligner på kobber.

Nye produksjonsprosesser – «megastøping» og mer

Aluminium åpner også for bruk av nye produksjonsprosesser, som «giga casting» eller «mega casting», noe som kan kalles for «megastøping» på norsk. Det dreier seg helt enkelt om å produsere svært store bilstrukturer i en operasjon, ved bruk av høyt trykk. Flere bilprodusenter er på banen når det gjelder denne type teknologi, samtidig som metallprodusenter og eksisterende underleverandører til bilindustrien også utvikler nye produksjonsløsninger. Fremtiden ser uten tvil lys ut for metallkomponenter i biler.

Send til en kollega

0.049