23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

MF «Rygerbuen» blir nullutslipp med Brunvoll elektrisk fremdrift

Fra 1. januar 2024 blir bilferja mellom Stavanger og Vassøy et nullutslippsfartøy med elektrisk fremdrift. Brunvoll som systemintegrator vant kontrakten på den elektriske fremdriften.

Fra 1. januar 2024 blir bilferja mellom Stavanger og Vassøy, MF «Rygerbuen», et nullutslippsfartøy med elektrisk fremdrift. Rødne Trafikk AS, valgte Brunvoll til det elektriske fremdriftssystemet.

Spesialisert seg

Brunvoll har spesialisert seg på systemrekvisita til mindre arbeidsbåter og passasjerfartøy. I løpet av de siste årene har selskapet bygget opp betydelig kompetanse fra flere el- og hybridsystemleveranser, blant annet for mannskapsoverføring, passasjer, forskning og en rekke servicefartøy.

– I Rødne er vi veldig spente på å begynne å jobbe med vårt andre batteridrevne fartøy. Gjennom ombyggingen av «Rygerbuen» bidrar vi med viktige miljøtiltak for å redusere utslipp og beskytte miljøet. Vi har samarbeidet med Brunvoll i mange år og ser frem til å gjennomføre dette prosjektet sammen, sier Ragnhild Opsahl Steigen, teknisk sjef i Rødne.

Fornøyd

– Vi er veldig fornøyde med at Rødne valgte Brunvoll, noe som beviser at våre løsninger møter markedets krav til elektrifisering av fartøy, sier Bjørn Svendsen, VP Sales & Marketing i Brunvoll. Han legger til at systemleveransen består av Triton EMS (Energy Management System), DC-paneler, Hotelllastinvertere, Elektriske motorer med invertere, CCS landtilkobling for lading og 904 kWh Spear Trident Versa batterisystem.

 

Ombyggingen starter i løpet av tredje kvartal 2023, og «nye» Rygerbuen forventes å være i drift fra 1. januar 2024.

Kilde: Pressemelding fra Brunvoll

Kontrakter og oppdrag Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.137