23948sdkhjf

Glencore Nikkelverk satser elektrisk

To Volvo FH Electric satt i trafikk mellom fabrikk og havna. De to Volvo FH Electric skal være en investering på syv millioner kroner.

Seafront Logistics i Kristiansand har vært en sentral logistikk-leverandør for hjørnestensbedriften Glencore Nikkelverk i en årrekke.

Det skriver vår søsterportal tungt.no.

- Vi var de første til å bestille to elektriske trekkvogner fra Volvo. Vi ser dette som en spennende start på det grønne skiftet i transporten, et prosjekt vi står i sammen med oppdragsgiver Glencore Nikkelverk, opplyser adm. dir. Morten Årikstad i Seafront Group AS i en pressemelding..

Transporten er kort, med tre kilometer hver vei.

- Men vi gjør 20 turer om dagen – eller 4.000 turer i året - og er stolte av at vi med de nye bilene bidrar til mindre utslipp i Kristiansand, sier Årikstad.

Siden 70-tallet

Bedriften har hatt transporter for Glencore Nikkelverk siden 70-tallet (som da het Falconbridge Nikkelverk).

De har ut- og inntransport for bedriften, inkludert utsendelse av ferdige produkter verden rundt i containere fra Kristiansand Havn. I tillegg transporterer de også til andre havner som f.eks Brevik.

Nikkelverket er på sin side det største nikkelraffineriet i den vestlige verden og eksporterer 100 prosent av produksjonen, som primært består av nikkel, kobber og kobolt. Årsproduksjonen ligger på om lag 100.000 tonn

- Vår nikkel brukes i grønn teknologi over hele verden, blant annet i batterier for el-kjøretøy, opplyser adm. dir. Nils Gunnar Gjelsten.

Bedriften jobber for å få nullutslipp i all logistikk, både trucker og andre kjøretøy for interntransport er elektriske. Dette er ett av flere konkrete grep. I forlengelsen vil det også bli stilt krav til kontraktører (ca 200 stk) og øvrige leverandører i forbindelse med deres leveranser

- Vi krever etter hvert at alle kjøretøy som skal inn på vårt område skal være 0-utslippskjøretøy. Vi er glade for at vår transportør nå investerer i de nye elektriske lastebilene og vi har fått til en bra avtale som gjør at vi sammen får til dette, sier Gjelsten.

Investert 7 millioner

- Vi er overbevist om at dette er rett vei å gå, og så er vi heldige som har en kunde som også ser det og som er villig til å ta merkostnaden dette innebærer sammen med oss, sier Årikstad i Seafront Group.

Biler og kapellhengere er kraftig profilert på det grønne skiftet. Førerhusene er helfoliert med motiv av grønn mose.

Bilene er levert av Volvo lastebilforhandler Trucknor i Kristiansand, ved salgssjef Tom Jarlsby. Statlige Enova bidrar med støtte på 40 prosent av merkostnaden for de elektriske bilene.

Seafront Group driver internasjonal transport og spedisjon, og havnelogistikk i Kristiansand, Larvik og Oslo gjennom selskapet Seafront Logistics AS. Hovedkontoret er i Kristiansand og ble etablert i 1962.

  • Involvert i omkring 1100 skipsanløp per år
  • Disponerer omkring 45.000 kvadratmeter lager
  • Håndterer omkring 35.000 containere per år + ca 500.000 tonn annen last.

Kilde: Pressemelding fra Seafront Logistics og Trucknor

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ultein har fullført «Windea Leibniz»-oppgraderingen
Ny oksygenteknologi kutter energiforbruk med 50 prosent
Kongsberg-våpen ødelagt av russerne
Benteler mottar nytt lass med russisk aluminium
MMC First Process skal levere fullautomatisert pelagisk fabrikk til irsk kunde
Råstål-produksjonen i desember: Stor nedgang
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.346