23948sdkhjf

Fregatt-rettssaken: Vaktsjefen gikk på tidligere

Vaktsjefen tok over kommandoen på fregatten sju minutt før han eigentleg hadde vaktstart. Han hadde aldri trent på å endre feil situasjonsforståing før kollisjonen.

Den tiltalte vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» tok over vakta tidligere enn han skulle.

Det kom fram under utspørringen av 33 år gamle mannen. I tre dager har han forklart seg for Hordaland tingrett om de dramatiske minuttene natt til 8. november 2018.

Sju minutter tidligere

På tampen av siste dag med vaktsjefens forklaring, kom det fram at han gikk på vakt sju minutter tidligere enn det han skulle. Vakta han skulle starte 04.00, men han gikk på 03.53, skriver NRK.

Hvorfor skjedde dette, ville tingrettsdommeren vite.

Vaktsjefen svarte at det var naturlig å gjøre dette når man var klar tidligere, slik at avtroppende vaktsjef kunne legge seg noe tidligere.

"Lysende objekt"

Ved vaktskifte ble det snakket om et «lysende objekt», som man ikke mente var et fartøy. 03.59 ble den tiltalte kontaktet av TS «Sola» om situasjonen som var i ferd med å oppstå.

Selv forklarte 33-åringen at han hadde godt nattesyn da han tok over.

Fra forsvaret fikk han spørsmål om utdanning og øvelser av ulike situasjoner. Tiltalte forklarte at han følte seg «presset» og at det var dårlig med utdannelse og ikke øvelse i «feil situasjonsforståelse».

Forsvaret har hele tiden pekt på systemmangler og manglende opplæring som årsak til kollisjonen – ikke tiltaltes udugelighet som navigatør.

 

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ultein har fullført «Windea Leibniz»-oppgraderingen
Ny oksygenteknologi kutter energiforbruk med 50 prosent
Kongsberg-våpen ødelagt av russerne
Benteler mottar nytt lass med russisk aluminium
MMC First Process skal levere fullautomatisert pelagisk fabrikk til irsk kunde
Råstål-produksjonen i desember: Stor nedgang
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.157