23948sdkhjf

«Helge Ingstad»: Nye tiltak krever lenger erfaring som vaktsjef

Med dagens regelverk i Sjøforsvaret ville ikke vaktsjefen stått på broen med ansvaret på KNM «Helge Ingstad» den skjebnesvangre natta i november 2018.

Den nå 33 år gamle vaktsjefen har i et par dager forklart seg detaljert om de dramatiske minuttene før fregatten og tankskipet «Sola» kolliderte i Hjeltefjorden 8. november 2018.

Det har kommet flere rapporter om ulykken i ettertid. En av dem var fra Havarikommisjonen, som avdekket flere svakheter i systemene i Sjøforsvaret. Som følge av dette har Sjøforsvaret skjerpet både sikkerheten og opplæringen.

12 måneders erfaring som vaktsjef

En av endringene som er innført er at en vaktsjef nå skal ha minst 12 måneders erfaring som vaktsjef før han eller hun får eneansvaret som vaktsjef på et fartøy som KNM «Helge Ingstad». Det går fram av en reportasje på NRK Radio fredag morgen. Mannen som nå står tiltalt i Hordaland tingrett, hadde bare åtte måneders erfaring som vaktsjef.

Under forklaringene de seneste dagene har vaktsjefen forklart seg grundig om de dramatiske minuttene natt til 18. november 2018. Han innrømmet onsdag at han kunne gjort ting annerledes – i etterpåklokskapens navn. Men slik han forsto situasjonen der og da ulykken skjedde, hadde han en annen forståelse av situasjonen enn nå i ettertid.

Trodde det var installasjon

Han har forklart at han har tenkt på hendelsen x tusen ganger siden ulykken fant sted. Han oppfattet tankskipet som en oljeinstallasjon eller oljeplattform, og at han ikke hadde mulighet til styre fregatten på den ene siden av det som møtte den. Da ville han kommet for nær land.

Dette er bare et par eksempler på hva som er kommet fram i mannens forklaring og utspørring av ham i rettssalen de seneste dagene. Han fortsetter sin forklaring fredag.

Systemsvakheter

Mannens forsvarer vil under rettssaken ha fokus på at det etter ulykken er avdekket flere systemsvakheter i Sjøforsvaret, som førte til at milliard-krigsskipet kolliderte og deretter sank i november 2018. Aktoratet mener at vaktsjefen er den øverste ansvarlig for fartøyet, og at han derfor må stilles til ansvar for det som skjedde, selv om aktoratet også er klar over de systemsvakhetene som er avdekket i ettertid.

Kilde: NRK

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.362