23948sdkhjf

Markering av brennestart for Acta Marine sin første CSOV på Tersan Shipyard

Markeringen av brennestarten til det første av to metanoldrivne (MDO/HVO), DP2-havvindstøtteskip av typen CSOV (Construction Service Operating Vessels for Acta Marine ble arrangert 18. januar 2023 på Tersan-verftet. SX216-designet til fartøyet er utvikla i nært samarbeid med Ulstein Design & Solutions AS.

SX216-designet til fartøyet er utviklet i nært samarbeid med Ulstein Design & Solutions AS.

Brennestarten er det offisielle startskuddet for byggingen ved verftet. De 89 meter lange fartøyene vil være utstyrt med en bevegelseskompensert kran fra SMST og en bevegelseskompensert gangvei for sikker personelloverføring i signifikant bølgehøyde opp til 3,0 meter.

For 135 personer

Skipene har innredning for opp til 135 personer. Fartøyene har et batterilagringssystem som gir ytterligere energieffektivitet og CO2-reduksjon.

Disse fartøyene er de første designkontraktene der Ulsteins TWIN X-STERN-løsning ble tatt i bruk.  Denne utformingen har flere unike egenskaper, men de viktigste kjennetegnene til fartøyet er de to hekkene og hovedpropelldelene i hver ende. Kombinasjonen av thrustere og symmetrisk skrogdesign resulterer i lavere energiforbruk og reduserte bevegelser, og dermed høyere operabilitet og komfort.

Flere fordeler

Dette konseptet forbedrer manøvreringen og evnen til å holde seg i posisjon. Løsningen gir også redusert støy, bedre komfort om bord og potensial for å spare betydelige mengder energi i arbeid.

Designet blir lagt merke til, TWIN X-STERN ble av Offshore Support Journal nylig nominert til prisen ‘Innovation of the Year Award’, mens CSOV-prosjektet med Acta Marine er nominert til ‘Offshore Renewables Award’.

Sammen med det andre CSOV-skipet, som vil følge tre måneder senere, vil disse toppmoderne fartøyene bli lagt til Acta Marines flåte fra andre kvartal 2024.

Kilde: Ulstein

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11