23948sdkhjf

Dette er trolig årsaken til at Tretten bru kollapset

Kapasiteten på diagonalene i hovedspennet på Tretten bru var halvparten av det den burde vært da brua kollapset, skriver Havarikommisjonen.

Kommisjonen har ennå ikke kommet helt til bunns i hvorfor Tretten bru kollapset den 15. august, men skriver at foreløpige undersøkelser understøtter den innledende hypotesen om at kollapsen skyldtes brudd i en av diagonalene i hovedspennet inn mot vestre elvfundament.

Blokkutrivning mellom tre og stål

– Bruddformen er identifisert som blokkutriving mellom tredel og stål/dybler ved knutepunkt. Dette er en momentan bruddform som kan forårsake overbelastning av andre elementer i fagverket ved påfølgende belastning, og da med kollaps av brua som følge, heter det i et informasjonsskriv fra Havarikommisjonen.

De har ikke avdekket tegn på svekket bæreevne som følge av korrosjon eller råte.

I rapporten påpekes det at utnyttelsesgraden av diagonalene var på 200 prosent.

Halvpaten kapasitet

– Det vil si at kapasiteten til disse forbindelsene var halvparten av det de burde ha vært ved beregning av bruas bruddgrensetilstand, hvor sikkerhetsfaktorer på både laster og styrke på materialer var hensyntatt, heter det fra Havarikommisjonen.

 

Kilde: Statens Havarikommisjon

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Fra Alcoa Lista til Eramet Kvinesdal
Mange vil være med å bygge verdens første skipstunnel
TechnipFMC tildeles kontrakt for utbyggingen av tre felt på Utsirahøyden
Sveiseverksted konkurs etter 17 år
«Helge Ingstad»s skipssjef: - Alt sammen var mitt ansvar
19 ved Ekornes-fabrikk mister jobbene sine
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.141