23948sdkhjf

- Panikken på stålmarkedet har lagt seg

Stålgrossister og sluttkunder i Danmark har bygget opp store lagre som bidrar til å holde prisene nede en stund til.

Stålprisene har falt siden sommeren.

Ifølge Anders Voldsgaard Clausen, som er salgsdirektør for ståldivisjonen i danske Lemvigh-Müller, er kimen til det nåværende prisfallet på stålmarkedet å finne i tiden etter Russlands invasjon av Ukraina.

 Alle ble usikre

– Det forårsaket en nesten umiddelbar reaksjon fra markedet, hvor alle ble usikre. Ingen visste om de faktisk kunne få varene de trengte. Stålfabrikkene stengte nesten, og hvis vi i det hele tatt kunne kjøpe stål, var det noe vi ga et tilbud og hadde tre timer på å reagere på. Det gjorde at folk kjøpte i store mengder, forklarer Anders Voldsgaard Clausen.

Ingen visste om de faktisk kunne få varene de trengte. Stålfabrikkene la nesten ned, og hvis vi i det hele tatt skulle kjøpe stål, var det noe vi fikk tilbud og hadde tre timer på å reagere på, Anders Voldsgaard Clausen, salgsdirektør for ståldivisjonen i Lemvigh-Müller

Fallende etterspørsel i bilindustrien

Mot sommeren ble imidlertid forsyningssikkerheten mer normal og derfor begynte både grossister og kunder å redusere de store lagrene de hadde bygget opp. Det er en situasjon som fortsatt setter sitt preg på markedet her på senhøsten med priser betydelig lavere enn i fjor sommer.

– Det finnes ikke noe enkelt svar på hvorfor det er slik; det er en kombinasjon av mange faktorer. Det er fortsatt dette med at folk kjøper i store mengder, men også fordi etterspørselen er dempet. Det er mange steder, men vi holder spesielt øye med bilmarkedet i Tyskland, fordi det er veldig talende, både hvilken vei stålprisene går generelt, fordi de står for den største etterspørselen i Europa, men også fordi vi har mange underleverandører, som på en eller annen måte leverer videre til bilindustrien i Tyskland. Så det er en rimelig god temperaturmåler på hvordan det går, sier han.

– Blir det fallende etterspørsel vil verkene begynne å senke prisene, sier salgsdirektøren.

Høye energikostnader

Han understreker imidlertid at prisen på stål fortsatt er høy sammenlignet med situasjonen før koronakrisen og i dag er det nye faktorer, fremfor alt i form av høye energikostnader, som bidrar til å holde prisene oppe. Det er imidlertid vanskelig å presse gjennom prisøkninger fra anleggene så lenge det er overkapasitet på markedet

Spørsmålet er da hva 2023 vil bringe.

–- Vi kan se en nedadgående trend i utvalgte kunder og segmenter, men samtidig er det mange bakenforliggende faktorer som fint understøtter markedet for andre kunder. Vi ser ingen tegn til stor nedgang i prognosene vi lager, og der forventer vi forbedringer i bilindustrien fra første kvartal av det nye året, men hva 2023 vil bringe er det ingen som kan forutse, så vi må vente og se, avslutter Anders Voldsgaard Clausen.

Kilde: Metal-supply.dk

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ultein har fullført «Windea Leibniz»-oppgraderingen
Ny oksygenteknologi kutter energiforbruk med 50 prosent
Kongsberg-våpen ødelagt av russerne
Benteler mottar nytt lass med russisk aluminium
MMC First Process skal levere fullautomatisert pelagisk fabrikk til irsk kunde
Råstål-produksjonen i desember: Stor nedgang
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.126