23948sdkhjf

To hydrogenskip får 142 millioner kroner i Enovastøtte

Selskapet Halten Bulk AS får 142 millioner kroner i støtte av Enova til bygging av to hydrogenskip. Fartøyene skal operere langs hele norskekysten og vil bunkre hydrogen fra de fem nye produksjonsanleggene som skal bygges innen 2025.

Med dette tilsagnet har Enova nå støttet 10 fartøy som skal gå på hydrogendrift.

- Enova støtter de som går foran. Hydrogenskipene til Halten Bulk vil bidra til å utvikle teknologien som trengs for at hydrogen skal bli et effektivt alternativ, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Med hydrogen som drivstoff

De to skipene skal begge gå med hydrogen som drivstoff. Men for å redusere investeringskostnadene, planlegger Halten Bulk å starte med en hydrogen forbrenningsmotor og installere brenselceller i tillegg senere.

- Vi starter opp med en kombinasjon av 70 prosent hydrogen og 30 prosent marin gassolje. Jo flere tilgjengelige bunkringsstasjoner som kommer, jo større andel hydrogen vil vi bruke. Da vil jo også hydrogen bli mer konkurransedyktig på pris, sier Ivar Christian Ulvan, reder Halten Bulk AS. 

Skipene skal inngå i en flåte som har operasjoner ut over norskekysten, og er derfor avhengig av å benytte marine gassolje til hydrogen blir kommersielt tilgjengelig flere steder i Europa.

- Uten et virkemiddelapparat som fungerer målrettet slik som Enova demonstrerer i dette prosjektet, hadde utviklingen av morgendagens hydrogentonnasje vært utopi, uttaler Ulvan.

- Regjeringen har et ambisiøst mål å redusere utslippene med minst 55 prosent innen 2030. Derfor er det svært gledelig at Halten Bulk nå skal i gang med bygging av to hydrogenskip. Vi er avhengig av at noen går foran for at lav- og nullutslippsløsningene på sjøen skal bli tilgjengelig for flere, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

«Søstereffekt»

Halten Bulk ble etablert i 2004 i Trondheim og driver sju bulkfartøy som går i nærskipsfart. Selskapet eies av Brødrene Nordbø AS, Ulvan og Strand Shipping AS. Egil Ulvan Rederi AS som tidligere i år lanserte verdens første nullutslipps lasteskip With Orca, har felles management med bulkbåtene i Halten Bulk AS. «Søstereffekten» mellom selskapene gjør at man kan dele kompetanse og erfaring i de ulike selskapene.

- Vi vil bruke samme designselskap som på With Orca, nemlig Norwegian Ship Design. De vil bruke erfaringer fra With Orca samt sin kunnskap om skrogdesign og ny teknologi til å optimalisere de nye fartøyene. Denne søstereffekten reduserer kostnadene med vel 10 prosent, sier Ulvan.

Teknologitiltak ombord

Støtten fra Enova går til en rekke teknologitiltak om bord:

  • Et gjennomført hydrogen-design for fartøyet: Hydrogen forbrenningsmotor, designtilpasninger og lagringsløsning for hydrogencontainere om bord
  • Batteri med nødvendig batterirom og kraftelektronikk
  • Elektrisk gravemaskin med utstyr for håndtering av hydrogencontainere
  • 2 Flettnerrotorer (rotorseil)
  • OCR-anlegg som produserer strøm fra overskuddsvarmen ombord

 - Fartøyene vil være blant de første i sitt slag som demonstrerer hydrogenløsninger. Fartøyene vil være sentrale for å demonstrere løsningene og senke risikoen for de som kommer etter. Teknologiene for energieffektivisering er også innovative, og bruk av vind er viktig for å redusere behovet for tilført energi og øke konkurransekraften til utslippsfrie energibærere. Dette er løsninger som muliggjør utslippsfri sjøtransport, og som derfor er viktig på veien mot lavutslippssamfunnet, sier Nils Kristian Nakstad i Enova.

Kilde: Enova

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063