23948sdkhjf

Ford sikrer leveranser av lavkarbonstål

Ford Europa annonserer ytterligere skritt for å sikre seg leveringer av lavkarbonstål til sine fremtidige produkter, og samtidig bidra til å nå deres mål om å være karbonnøytrale i 2035.

Selskapet går inn i en intensjonsavtale, også kalt Memorandum of Understandings (MoUs), med Salzgitter Flachstahl GmbH, Tata Steel Nederland B.V. og ThyssenKrupp Steel Europe AG for å sikre seg fremtidige leveranser av lavkarbonstål.

Stål nøkkelkomponent for Ford

De tre strategiske Ford-leverandørene har hver sine egne planer for å øke produksjonen av lavkarbonstål i årene som kommer. Med utgangspunkt i det viktige forholdet Ford har til disse tre partnerne, vil Ford forbedre CO2-avtrykket fra leverandørkjeden sin - hvor stål er en nøkkelkomponent - signifikant.

Som et første skritt planlegger Ford å bruke CO2-redusert stål i produksjonen av sin helt nye mellomstore helelektriske crossover med produksjonsstart i 2023.

CO2-reduksjon i leverandørkjeden er en er en viktig del i Fords plan om at alle deres fabrikker, distribusjon og leverandører skal være karbonnøytrale i løpet av 2035. For å nå dette ambisiøse målet analyserer Ford hele sin verdikjede for å produsere enda mer miljøeffektive kjøretøy. Fabrikken Cologne Electrification Center blir vesentlig oppdatert med nye energieffektive løsninger som vil spare mer enn 2000 tonn CO2 og mer enn 2600 MWh elektrisk energi per år.

Mål om bruk av 10 % karbonnøytralt stål i løpet av 2030

Initiativet vil også bidra til at selskapet skal nå sitt mål om at 10 prosent av alt stål de bruker skal være karbonnøytralt innen 2030. Dette ble annonsert tidligere i år da Ford ble med i First Movers Coalition - et globalt initiativ som ledes av World Economic Forum - som har som mål å skape et marked for innovative og bærekraftige energiteknologier.

STÅLGIGANTER: Stålgigantene ThyssenKrupp, Tata Steel og Salzgitter Flachstahl skal levere lavkarbonstål til Ford.

Stålselskapene vil bruke grønn hydrogen og fornybar energi i de nye produksjonsprosessene for gradvis å redusere CO2-avtrykket i stålproduksjonen. På denne måten vil de bidra til European Green Deal – som skal oppnå netto null utslipp i alle sektorer i løpet av 2050.

Må ta de nødvendige grepene

– Akkurat som våre kunder ønsker også Ford å ta vare på vår planet, og ta de nødvendige grepene for å oppnå dette ved blant annet å produsere de bilene som trengs for å bidra positivt mot dagens klimaendringer – og å produsere de på en mest mulig bærekraftig måte, sier Sue Slaughter, purchasing director, supply chain sustainability i Ford Motor Company.

Kilde: Ford

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Det siste stålet fra ukrainske Azovtal blir armbånd
- Panikken på stålmarkedet har lagt seg
Ny Storbritannia-kontrakt for Kongsberg Gruppen
Offshore Norge: Viktig å begrense fallet i produksjonen
Nordmenn flest positive til grunnrenteskatt
Plattform stengt ned ved en feiltakelse
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.11