23948sdkhjf

Ulstein vant designpris

Nylig fikk Ulstein prisen som «Årets industridesignselskap».

Juryen uttalte at Ulstein Group har «design som en del av sitt DNA».

Videre uttalte juryen at «verden står overfor enorme utfordringer, og selskapet jobber med å løse iesse utfordrinene ved å tenke nytt og jobbe på tvers av fag og bransjer».

Mange priser utdelt

På Industridesignkonferansen i Ålesund fikk flere bedrifter tildelt ulike priser. Vinnere ble Spilka (bærekraftsprisen), KAAPE (prisen for beste industrielle nykommer), Slettvolll (prisen for årets merke), Glamox (prisen for beste visuelle identitet), og til sist Ulstein (prisen for årets industridesignselskap.)

Sjefsdesigner Øyvind Gjerde Kamsvåg og designsjef Ann Katrin Barstad tok imot prisen på vegne av alle ansatte i Ulstein Group.

- Vi er svært takknemlig for å få denne prisen. Det er en stor applaus til alle i Ulstein for å drive utvikling og å få selskapet til å skille seg ut.

Prisen Årets Industridesignselskap går til en bedrift fra Sunnmøre som bruker design aktivt i utvikling og produksjon av sine produkt og i hele organisasjonen.

Tenker annerledes og helhetlig

Ulstein ble utpekt som vinner av prisen på grunn av den generelle innovative utviklingen i nye segment de siste årene, og gjennom det innovative arbeidet med å drive fram nye produkt og konsept som ECOFIVE-trålerdesignet, ULSTEIN THOR-konseptet og TWIN X-STERN.

Den fullstendige begrunnelsen fra juryen er som følger:

«Vinneren av denne kategorien har utmerket seg med å ha design som en del av sitt DNA. Verden står overfor enorme utfordringer. For å løse disse utfordringene er det essensielt å ikke bare tenke nytt, men jobbe sammen på tvers av fag og bransjer. Årets vinner gjør dette. De har jobbet med industridesign over mange år og bygd opp sterk lokal designkompetanse. De bruker også design som et helhetlig verktøy for å lage gode løsninger strategisk, fysisk og digitalt. I de senere år har de omstilt driften som resultat av omveltninger i markedet. De har også utforsket og tatt en tydelig posisjon i nye markeder. Men de nøyer seg ikke med det. De utforsker også hvordan de kan ta en tydelig posisjon i framtidens marked. De vekker internasjonal oppsikt og er verkelig en ikonisk merkevare i regionen».

Innovasjonskraft

- Det er flott å bli lagt merke til, og det viser hva slags innovasjonskraft som driv folkene i Ulstein. Gjennom hardt arbeid og skaperglede kommer vi til å fortsette fram med å utfordre oss selv og bruke ekspertisen vår til det beste for kundene våre, sier konsernsjef i Ulstein Group, Cathrine Kristiseter Marti.

Også i 2019 ble Ulstein tildelt prisen «Beste Industridesignselskap» på den samme konferansen, begrunnelsen den gang var selskapets utvikling av ULSTEIN X-BOW.

Kilde: Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125