23948sdkhjf

Cadelers F-klasse-installasjonsskip med oppdrag frem til 2030

En avtale med en ikke avslørt kunde sikrer betydelig utnyttelse av Cadelers nye hybrid F-klasse fartøy fra 2027 til 2030.

Hvis alle opsjoner blir realiseres i løpet av den fireårige avtalen, vil den potensielle avtaleverdien overstige 330 millioner Euro

Det danske selskapet Cadeler kunngjør en avtale med en ikke-navngitt kunde som sikrer utnyttelsen av F-klasse fartøyet for en periode på inntil fire år med minimum garantert utnyttelse og høy grad av fleksibilitet for at oppdragsgiver fritt kan velge å enten installere fundamenter eller WTG-er.

Hybrid-design

For denne avtalen vil Cadeler bruke sitt nye F-klasse fartøy, med en unik hybrid-design, som lar fartøyet konvertere fra å være et fundamentinstallasjonsfartøy (WFIV) til et vindturbininstallasjonsfartøy (WTIV) i løpet av kort tid . Det nye F-klasse fartøyet forventes levert i fjerde kvartal 2025.

Den første oppgaven til F-klasse fartøyet er installasjonen av turbinfundamenter ved havvindparken Hornsea Three som starter i 2026. Når WFIV har fullført vindparkinstallasjonen på Hornsea Three, vil den begynne å utføre på avtalen som nylig ble kunngjort.

Dersom alle opsjoner fastsatt i den nye avtalen blir aktivert, vil verdien av avtalen overstige 330 millioner euro kun for fartøyet. I tillegg gir denne avtalen Cadeler muligheten til å by på transport og installasjon (T&I) omfang. Hvis det lykkes, vil dette øke den samlede inntekten og lønnsomheten knyttet til avtalen ytterligere.

Overgang fra prosjekt til langsiktige porteføljebaserte avtaler

Med et intensivert fokus på energisikkerhet og et globalt behov for å drive overgangen mot fornybare energikilder, er store utviklere av havvindparker i økende grad ute etter å sikre nødvendige forretningspartnere og eiendeler, f.eks. underleverandører, installasjonsfartøy og mannskap på lengre sikt for å sikre rettidig gjennomføring av serien av prosjekter de har i pipeline. Denne porteføljebaserte tilnærmingen deles også av den ikke-nanvgitte kunden i dette spesielle tilfellet, som tar sikte på å sikre den nødvendige kapasiteten i årene som kommer for å unngå flaskehalser og forsinkelser i prosjektgjennomføringen forårsaket av mangel på eiendeler.

Fornøyd

-Vi er veldig glade for at vi har sikret en langsiktig utnyttelse av vårt topp moderne F-klasse fartøy frem til 2030. Dette er et klart vitnesbyrd om at våre fartøy er en god passform for markedet, i høy etterspørsel og at Cadeler er en verdsatt forretningspartner for våre kunder. Vi ser frem til å ta vårt nye hybridfartøy til god bruk de neste årene, samtidig som vi utfører prosjekter i samarbeid med våre forretningspartnere, sier Mikkel Gleerup, administrerende direktør i Cadeler.

Kilde: Cadeler

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Otto Olsen sikter mot å bli CO2-nøytrale med solcellepanel
Kraftige kutt for forskningsskip – 28 blir rammet
Slutt for verft - alle ansatte mister jobben
Permitteringsreglene for laksenæringen skal vurderes
Fredrikstad: Metallco vil bygge ny fabrikk, nye arbeidsplasser på vei
Norskbygde «Nexans Aurora» reparerte kabel i Middelhavet
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.141