23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Brunvoll skal levere framdriftssystem til tyrkisk verft

Brunvoll har signert kontrakt med Sefine Shipyard i Tyrkia, for levering av fremdrifts-, manøvrerings- og kontrollsystemer til to store levende fiskeskip for den norske eieren Intership AS.

Fartøyene er designet av Salt Ship Design AS, Norge.

‍Fartøyene vil være utstyrt med komplette Brunvoll fremdrifts-, manøvrerings- og kontrollsystemer. Det er forskjellige fremdriftssystemkonfigurasjoner på de to fartøyene, hvor det største på 6500m3 skal utstyres med 2 azimut fremdriftsthrustere og to baugthrustere, og 4000m3 fartøyet skal utstyres med CP propell og twin-in single-out girkasse, to baugpropeller og to hekkpropeller.

BruCon kontrollsystem

 Begge fartøyene vil være utstyrt med BruCon kontrollsystem for fremdrift og manøvrering, og DP system (Dynamic Positioning) for å muliggjøre lasting og lossing på avstand fra merdene i grov sjø.

Brunvoll utvikler fremdrifts- og automasjonssystemer for å imøtekomme spesifikke behov for de ulike skipstypene. Levende fiskebærere trenger plassbesparende utstyr og god fleksibilitet både i fysisk opplegg i maskinrommet, og i motorkraft for å møte ulike driftsmodi. Brunvolls TS800 gir er et kompakt twin-in single-out reduksjonsgir designet for to elmotorer og en propell, hvor propellen kan drives av en eller begge elmotorene avhengig av effektbehov. Girarrangementet kan utformes for front- eller aktermontering av motorene, og tilpasses dermed tilgjengelig plass i maskinrommet. Et konvensjonelt CP-propellsystem sikrer god effektivitet for skip med varierende driftsprofiler, for eksempel ulike lasteforhold i transittoperasjon. Brunvolls azimut fremdriftsthrustere er designet for høy effektivitet og god manøvrerbarhet og vil gi optimal effektivitet under manøvrering og i DP-operasjoner.

Oppfyller miljøkravene

– Fartøyene har hybridsystemer med betydelige batteripakker som oppfyller de strengeste miljøkravene, og de er videre fullt utstyrt med norsk utstyr. Ved valg av fremdriftskonsept er det lagt vekt på å bruke kjent teknologi velprøvd i andre segmenter som også opererer under krevende forhold, som offshore, sier Kjetil Opshaug, COO i Intership.

Brunvoll har lang og god erfaring fra levering av både asimut- og CP-propeller med twin-in single-out girkasser som gir effektive løsninger for ulike fartøy. Arnfinn Brautaset, salgssjef i Brunvoll, understreker viktigheten av et godt samarbeid med redere og designere.

- Det er en glede å jobbe med engasjerte kunder. Basert på deres kunnskap og iver etter å ha effektive tekniske løsninger, har vi sammen landet gode systemkonfigurasjoner, sier Brautaset. Han understreker også viktigheten av at norske rederier inkluderer norske utstyrsleveranser i sine nybygg, uansett om de bygger i Norge eller ved utenlandske verft, og er takknemlig for at Intership valgte komplette Brunvoll-systemer for fremdrift, manøvrering og styring, sier han.

Kilde: Brunvoll

Kontrakter og oppdrag Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094