23948sdkhjf

Hurtigruten: Norges første grønne hybridskip klar for seilas langs norskekysten

Når hurtigruteskipet MS "Richard With" seiler fra Bergen 22. september etter en omfattende miljøoppgradering, har det blitt et moderne hybridskip med store batteripakker og splitter nye motorer.

Hurtigruten Norge skal bruke over én milliard kroner på å miljøoppgradere alle sine syv skip.

Sjefen i Hurtigruten Norge gleder seg over å tilby gjestene en mer bærekraftig opplevelse.

Stor grønn oppgradering

- Dette er blant de største grønne oppgraderingene av sin art i Europa, og den største i Hurtigrutens historie. Når «nye» "Richard With" nå er tilbake i rute som vårt første hybridskip, kan gjester lange hele kysten seile på et mer stillegående, teknisk toppmoderne og mer miljøvennlig skip, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.

Som en del av arbeidet med å gjøre sin skipsflåte mer bærekraftig, vil Hurtigruten Norge investere over 1 milliard kroner i grønne oppgraderinger av alle syv skip i kystruten. Oppgraderingene kutter CO2-utslippene fra Hurtigruten Norges skip med 25 prosent og NOx med hele 80 prosent.

Kjørte på grunn

MS Richard With har blitt oppgradert for 300 millioner kroner. Under oppholdet på Myklebust verft er det gjort en rekke oppgraderinger, som splitter nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny moderne bro.

- Det at vi har oppgradert skipet på Myklebust verft, og brukt så mye norsk teknologi som mulig, er helt bevisst. Hurtigruten Norge har vært en lokal verdiskaper i 130 år, og det skal vi fortsette med, forteller Felin.

PÅ VERFT: To ganger har MS "Richard With" vært inne hos Myklebust verft. FOTO: HURTIGRUTEN

MS "Richard With" fikk en dramatisk start etter første oppgradering hos Myklebust vert. Den kjørte nemlig på grunn, og etter dette har skipet altså vært til ytterligere forbedringer ved verftet.

Alle fartøyene skal moderniseres

I løpet av de neste halvannet årene vil alle skipene til Hurtigruten Norge være modernisert. Tre skip blir moderne hybridskip, de resterende skipene oppgraderes blant annet med såkalte SCR-anlegg, som kutter NOX-utslipp betydelig, samtidig som sertifisert biodiesel fases inn for å kutte utslipp ytterligere.

De grønne oppgraderingene av MS Richard With inkluderer:

  • Konvertering til hybridskip med to store batteripakker (med total kapasitet på 2240 kWh), og nye norskproduserte motorer som reduserer CO2-utslipp betydelig og gir økt sikkerhet.
  • SCR-systemer som kutter NOx-utslipp med 80 prosent.
  • Ny, moderne bro.
  • Nye kontrollrom og energistyringssystemer.
  • Nye propellblader, baug, gir, hybride akselgeneratorer og kontrollsystemer for å minimere energibruk.
  • Optimalisering av skrog for å minimere vannmotstand.
  • Nye eksoskjeler for å forbedre varmegjenvinning fra hovedmotorer og dermed redusert energibruk.
  • Oppsvingbar Azimuth-thruster
  • Toppmoderne anlegg for behandling av avløpsvann for å redusere forurensing til sjø.
  • Alle Hurtigruten Norges skip har allerede opplegg for tilkobling til landstrøm, som reduserer utslipp i havner med landsstrøm-kapabilitet.
  • Oppgraderingen av flåten gir alle Hurtigruten Norges syv kystruteskip utslipp som tilsvarer Tier III, den strengeste internasjonale standarden for NOx-utslipp.

Hurtigruten Norge vil også benytte sertifisert biodrivstoff for å redusere utslipp.

Kilde: Hurtigruten

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Det siste stålet fra ukrainske Azovtal blir armbånd
- Panikken på stålmarkedet har lagt seg
Ny Storbritannia-kontrakt for Kongsberg Gruppen
Offshore Norge: Viktig å begrense fallet i produksjonen
Nordmenn flest positive til grunnrenteskatt
Plattform stengt ned ved en feiltakelse
Andre Nordiske Medier
Building Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.141