23948sdkhjf

James Fisher-gruppering satser på innovativt «Ulstein Twin X-Stern-SOV»-konsept

James Fisher and Sons plc annonserer et samarbeid om konseptet «Diamond SOV» basert på Ulstein SX221-designet, et Twin X-Stern serviceoperasjonsskip (SOV) for havvind.

Konseptet skal støtte Storbritannias mål om 50 GW havvindenergi innen 2030.

Konseptet er resultatet av et omfattende samarbeid i «Diamond consortium», som er satt sammen av de fire maritime industrilederne James Fisher and Sons plc, Ulstein Design & Solutions AS, DnV og Graig.

Framtidsrettet

Konseptet er et framtidsrettet design for å møte den økende etterspørselen etter SOV-er, redusere de utjevnede energikostnadene (levelized cost of energy) og levere på høyt nivå innen driftssikkerhet, komfort og bærekraft. Konseptet skal støtte Storbritannias forsyningskjede på havvind og landet sin nullutslippsstrategi.

Ulsteins Twin X-Stern-design kan forklares som et skip med to akterender og fire hovedpropellenheter. Dette forbedrer det operasjonelle vinduet og gjør fartøyet ideelt for drifting av havvindparker. I tillegg blir komforten økt som følge av redusert støy, noe som har høy verdi for mannskapet og teknikerne som oppholder seg om bord. Med høy ytelse i begge retninger, gjør funksjonaliteten til Twin X-Stern at tallet på transporterte teknikere pr dag øker, i tillegg til at drivstoffkostnadene pr overføring blir redusert.

- Vi valgte å gå med Ulstein på grunn av referansene deres på suksessfulle, innovative skipsdesign. Vi mener at Twin X-Stern er det beste valget for serviceoperasjoner på offshorevindparker. Filosofien bak konseptet har blitt brukt med suksess på andre fartøysegment i mange år, nemleg å utvikle en grad av detaljering som møter et markedssbehov samtidig som det åpner for en stor grad av tilpasninger og konfigurasjoner for individuelle eiere og utviklere, sier Jim Hey, konserndirektør for forretningsutvikling hos James Fisher

Stordriftsfordeler

Konseptet setter bærekraft i første rekke, og adresserer logistikkvansker i forsyningskjedene med en skalerbar, modulær løsning der seriekonstruksjon og høyt volum kan møte vindfarmutviklerne sine avgrensinger i tid og budsjett.

- Å bygge SOV-er i serier gir betydelige stordriftsfordeler og designet kan bli bygd på flere verft samtidig. Etterspørselen etter SOV-er i Storbritannia og ellers er ventet å øke mot slutten av 10-året, og dette spennende nye konseptet plasserer Storbritannia i sentrum for å verkeleggjere globale havvindambisjoner, forklarer Jim Hey.

Oppfyller miljømålene

- Vi har hatt ei fruktbart samarbeid med DnV i mange år gjennom Diamond-forretningsmodellen som har blitt ledet av Graig, sier Hugh Williams, administrerende direktør, Graig Shipping PLC.

- Vi bruker nå denne skalerbare strategien på de globale havvindmarkedene med et spesielt fokus på britisk farvann, og bidrar med dette til å møte miljømålene som ligger framfor oss.

Diamond Consortium er for tiden i diskusjon med store verftsgrupper for å nå spesifikasjonene i samarbeid med utvalgte kunder, med sikte på ferdigstillelse av det første fartøyet innen utgangen av 2024.

Mulighetene i digitalisering og bærekraft

– Med større turbiner som blir installert lenger ute på havet, vil fartøyet og mannskapet reise lengre avstandar og arbeide over lengre perioder i tøffere miljø, sier Arnstein Eknes, segmentdirektør, Special Ships, DnV. Han fortsetter:

- Mulighetene som ligger i digitalisering og introduksjon av bærekraftige løsninger, sammen med høy operabilitet, er avgjørende for neste generasjon SOV-er. Det er grunnen til at vi er begeistret over å fronte utviklingen av smarte notasjoner og tjenester som ligger i de nye løsningene for denne neste-generasjons serviceoperasjonsskip - Ulstein SX221 Diamond SOV.

Siste teknologi innan havvind

Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions AS kommenterer:

- Vi setter stor pris på at designet vårt har blitt valgt for dette prosjektet. Vi er glade for å kunne bidra med vår nyeste teknologi til det økende havvindmarkedet. Det å kunne være i stand til å levere på utslippsmål og operasjonsevne blir stadig viktigere når kontrakter for service av havvindparker skal bli tildelt.

Kilde: Ulstein Group

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.469