23948sdkhjf

Vallianz går for Ulstein-design til hybrid tungtransportfartøy

Vallianz Holdings Limited, Singapore, har underskrevet kontrakt med Ulstein Design & Solutions BV, Nederland, for utviklingen av sitt nye, hybride tungtransportfartøy (HTV).

Det nye fartøyet, et kundetilpasset Ulstein HX120-design, har «dual-fuel»-motorer og et batterienergilagringssystem.

Fartøyet er designet for operasjoner over hele verden, blant annet til den økende transportetterspørselen i havvindindustrien i tillegg til frakt av LNG-moduler og offshore-strukturer.

"Floate-ove"-operasjoner

Dimensjonene er optimaliserte for å støtte Vallianz’ forretningsplan om å ikke bare transportere de ulike delene til en vindturbin (understell, monopåle, overgangsstykke, turbinblad), men også såkalte «float-ove»-operasjoner.

Utstyrt med nullutslippsteknologi, er DP-2-fartøyet det første i sitt slag, da det vil bli drevet av et hybridkraftsystem med «dual-fuel»-motorer og et batterienergilagringssystem. Det elektriske batterisystemet blir levert av kanadiske Shift Clean Energy, mens Bureau Veritas har ansvaret for klassifiseringen av fartøyet.

Ulstein X-Bow

Vallianz’ nye HTV er designet med Ulstein X-Bow, som bidrar til redusert energiforbruk, mer komfortable og mer sikre operasjoner når skipet går gjennom sjøen.

SIGNERING: Osman Ibrahim (t.v.), Chairman i Vallianz Holdings Ltd, og Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions B.V. FOTO: EMIEL LOPS

 - Siden 2010 har havvind vært et fokusmarket for Ulstein, sier Cathrine Kristiseter Marti, konsernsjef i Ulstein Group.

– Med våre referanser innen SOV-skip (Service Operation Vessels), tungløftsfartøy og steininstallasjonsskip, har vi bygd opp en sterk posisjon som en skipsdesigner innen havvindinstallasjon og -vedlikehold, fortsetter hun.

 Det foretrukne designselskapet

- Strategien vår er å utvide aktiviteten vår til fartøy innan havvindlogistikk, forteller Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions BV, og legger til:

- Ambisjonen vår er å bli det foretrukne designselskapet for denne typen fartøy. Vi er takknemlige for tilliten som er blitt vist oss fra Vallianz, og vi ser på denne avtalen som en viktig milepæl i strategien vår.

For å markere samarbeidet deltok representanter frå Vallianz, Ulstein, Shift og Bureau Veritas på en signeringsseremoni på Ulsteins designkontor i Rotterdam, Nederland.

Hoveddimensjonene til fartøyet:

Lengde over alt (LOA)   173.8 m           

Bredde (moulded)          42.0 m           

Dybde                           13.3 m           

Dekksareal                 > 6,000 m2

Fri dekkslengde            145 m

Dekksstyrke                   25 t/m2

Dypgang (design)        7.0 m

Innredning                         30 p

 

Kilde: Ulstein Group

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156