23948sdkhjf

«Havila Capella» har fått dispensasjon fra UD

Det betyr i prinsippet at skipet kan seile igjen. Men når det skjer er fortsatt usikkert.

Det går fram en pressemelding fra henholdsvis Havila Kystruten og UD.

Siden påske har «Havila Capella” ligget fast i Bergen, og har måttet utsette seilaser grunnet at skipet er finansiert gjennom det russiske leasingselskapet GTLK, som står på Vestens sanksjonsliste mot Russland.

Seks måneders disp

Men nå skal endelig Havila Kystruten ha fått klarsignal til å seile fra UD. Selskapet har fått dispensasjon i seks måneder til å drive skipet.

– Havila Kystruten er et norsk selskap, og våre skip seiler under norsk flagg. Denne beslutningen fra myndighetene gir oss en trygghet for fremtiden, sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, i pressemeldingen.

I begrunnelsen av UD er det ikke tatt stilling til forsikringen på skipet. Dette medfører at også forsikringsselskapene må søke dispensasjon fra UD. Først når disse er i orden, kan «Havila Capella» gjeninnsettes og gå i normal drift igjen.

"Havila Castor" overlevert

Men Havila Kystruten har ikke bare hatt utfordringer med «Havila Capella». Til sammen har rederiet hatt og har fire skip under bygging ved Tersan-verftet i Tyrkia.

22.april i år ble skip nummer 2, «Havila Castello» levert rederiet – lenge etter opprinnelig plan. Her har man ifølge Skipsrevyen ordnet seg slik at dette skipet eier rederiet selv, slik at leasingselskapet GTLK ikke har noe med skipet å gjøre.

OVERLEVERT: "Havila Castor er nå overlevert Havila Kystruten fra verftet i Tyrkia. FOTO: TERSAN-VERFTET

- Løsningen vi har kommet frem til betyr også at GTLK ikke har noen sikkerhet i “Havila Castor,” og resultatet er at vårt rederi eier skipet 100 prosent fra dagens dato, sier adm. dir. Bent Martini i Havila Kystruten til Skipsrevyen.

Like skip

“Havila Castor” er identisk med sitt søsterskip, “Havila Capella,” som rederiet tok over i november 2021. “Havila Castor” starter å seile kystruten Bergen – Kirkenes tirsdag 10. mai.

 

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094