23948sdkhjf

Ulstein designer de første serviceskipene til havvindindustrien i Kina

25. januar signerte Ulstein Design & Solutions AS og ZPMC-verftet i Kina en designkontrakt på to ulike serviceoperasjonsskip (SOV) for havvind. Det er Shanghai Electric Windpower Group som skal ha skipene, som blir de første spesialdesignede SOV-skipene til den kinesiske havvindindustrien.

Ulstein Design & Solutions og Shanghai Electric har med dette inngått et samarbeid som gjør at de blir blant de første aktørene innen operasjons- og vedlikeholdstjenester (Operations & Maintenance – O&M) i den kinesiske havvindindustrien.

Som de første SOV-skipene i Kina har man i designprosessen benyttet den brede erfaringen Ulstein har fra havvindindustrien. Skipene vil være av to ulike design, der begge er utstyrt med skrogformene X-BOW og X-STERN. Skipene vil ha plass til henholdsvis 60 og 100 personer, og vil gjøre Shanghai Electric i stand til å kunne tilby operasjons- og vedlikeholdsstøtte til sine sluttkunder. I utviklingen av begge skipsdesignene er det lagt vekt på optimalisering av yteevne, kapasitet og drivstofføkonomi. Skipene vil være utstyrt med batteri for et grønnere karbonavtrykk når de skal yte service innen fornybar energi-segmentet.

SIGNERING I NORGE: Fra kontraktsigneringen i Norge. FOTO: ULSTEIN

Ledende posisjon

- Vi valgte Ulstein ut i fra den ledende posisjonen de har innen havvindmarkedet, med erfaringen og prosjektreferansene, og at de er til stedet lokalt i Kina. Ulstein er en dedikert aktør som har vist profesjonalitet og ekspertise i prosessen med å utvikle disse konseptene. Et tett samarbeid mellom Ulstein, byggeverftet ZPMC og oss selv har gitt et solid grunnlag for prosjektene, sier Ma Chengbin, administrerende direktør i Shanghai Electrics engineeringsselskap.

- Shanghai Electric er den ledende tilbyderen av havvindturbiner i Kina, og med disse to førsteklasses SOV-skipene kan vi gi økt verdi til klientene våre og bidra til et tryggere arbeidsmiljø for kollegaene våre på sjøen

Med mer enn 50 prosent markedsandel, er Shanghai Electric den største leverandøren av havvindturbiner i Kina. Selskapet er også en stor aktør innen utstyrsproduksjon.

Viktig milepæl

- Vi er svært glade for å kunngjøre denne viktige milepælen sammen med Shanghai Electric og ZPMC. Samarbeidet med ZPMC-verftet går tilbake til 2012 da tungløftsfartøyet DLS4200, designet av Ulstein, ble bygd der, og i dag er tungløftsfartøyet JSD 6000, også et Ulstein-design, under bygging ved dette verftet.  Vi ser fram til samarbeidet med ZPMC og Shanghai Electric. Vi setter stor pris på å være en del av dette banebrytende prosjektet. Sammen skal vi arbeide for å gjøre framtiden meir sikker og meir grønn med bærekraftige operasjoner, kommenterer Runar Muren, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions AS.

Et nytt kapittel i driften av havvindparker i Kina blir startet når man nå tar i bruk SOV-skip, som vil forbedre effektiviteten i servicearbeidet, inkludert konstruksjonsstøtte i etableringsfasen av havvindfarmer. De to skipene blir pålitelige og miljøvennlige plattformer, som gir komfortable arbeidssteder til sjøs. Teknikerne blir sikret en trygg og trinnløs tilgang fra fartøyet til vindturbinen, og det er rikelig med lagringsplass og en velorganisert logistikk om bord på skipet.

SIGNERING I KINA: Fra kontraktsigneringen i Kina. FOTO: ULSTEIN

 Sette standarden

- Vi setter stor pris på at Shanghai Electric og ZPMC har valgt Ulstein til å designe de første SOV-skipene til Kina. Disse vil være med på å sette en standard for framtidens O&M-operasjoner i Kina. Vi har samarbeidet svært tett med klientene og våre kolleger i Norge, og vil fortsette med å bidra til å utvikle den kinesiske havvindindustrien, sier Johannes Røren, administrerende direktør i Ulstein Marine Services i Shanghai.

- Denne kontrakten markerer at Ulstein etablerer seg i det kinesiske havvindmarkedet. Ulstein leverte sitt første dedikerte design for havvindstøttefartøy til det europeiske markedet i 2014 (Siem Moxie – nå Seaway Moxie). I årene etter har Ulstein designet og bygd flere andre O&M-skip for havvindmarkedet, og har også utviklet Jones Act-tilpasset havvindskip for det amerikanske markedet, avslutter Runar Muren.

 

 

Kilde: Ulstein

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125