23948sdkhjf

Norsk energi-startup inngår storstilt avtale med solid tysk industriselskap

Norske Nordic Electrofuel skal i gang med produksjon av electrofuel i Porsgrunn. Nå har den norske start-upen signert en viktig avtale med det store, tyske industriselskapet P2X Europe, et joint venture-selskap mellom Mabanaft og H&R Group.

Det tyske selskapet skal kjøpe kommersielle mengder drivstoff og voks, for å markedsføre det mot luftfarten, i tillegg kjemisk industri og prosessindustri.

Dermed er en sentral brikke i distribusjonsleddet for utslippsnøytralt syntetisk drivstoff til bruk i luftfarten på plass.

Transport må bli mer grønn

– Transportsektoren må bli grønnere. Dette drivstoffet viser at flyging og klimatiltak ikke utelukker hverandre. Med Nordic Electrofuel har vi en innovativ partner for PTL (power to liquid) ved vår side. Våre kunder vil dra nytte av denne teknologiske kunnskapen og de omfattende distribusjonskanalene i P2X Europe, sier Volker Ebeling, ansvarlig for fornybar energi i Mabanaft.

– Avtalen vil sikre betydelig reduksjon av utslippene flytransporten står for. Norge er på ingen måte ferdig med industri. Vi vil skape et nytt norsk industrieventyr, med en teknologi som både er reel og kostnadseffektiv. Norge har nå muligheten til å sitte i førersetet og bli ledende leverandør av utslippsfrie alternativer til sektorer der hydrogen og batteri ikke er et realistisk alternativ på flere tiår, sier CEO i Nordic Electrofuel Gunnar Holen. 

Electrofuel er syntetisk drivstoff, fremstilt av COog hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder. Sentralt i produksjonen er det å gjenbruke avfallsprodukter fra industri i Norge, og samtidig bidra med biprodukter som varme og oksygen til å utvikle effektiv karbonfangst i avfallsforbrenningsanlegg. 

Samarbeider med Aker Solutions

Nordic Electrofuel jobber sammen med Aker Solutions på de tekniske løsningene for anleggene på Herøya i Porsgrunn. Selskapet jobber parallelt med å bruke denne teknologien som nå utvikles til å løse andre klimautfordringer. Det første anlegget på Herøya vil være ferdig i 2023, og vil ha en kapasitet på 10 millioner liter flytende, klimanøytralt drivstoff og voks årlig. Anlegg to, som også blir på Herøya, ha en kapasitet på 200 millioner liter i årlig produksjon. 

– Transportsektoren må bli grønnere og det må skje raskt. Sluttproduktet vi leverer til P2X Europe vil gjøre at luftfarten kan fylle det klimavennlige drivstoffet i eksisterende flymotorer. Dette viser at flytransport og klimahensyn ikke står i konflikt med hverandre, sier Gunnar Holen. 

International Energy Agency sin rapport Net Zero by 2050 er også tydelig på at netto nullutslippsdrivstoff som electrofuels er avgjørende for å kutte utslipp fra transportsektoren. De anslår at 35% av drivstoffmiksen i 2050 vil være electrofuels. Deres estimater er at 1 av 3 fly på verdensbasis vil kjøre på dette drivstoffet i årene som kommer. 

P2X Europe er en av de markedsledende aktørene innen power-to-X-produkter, og et resultat av en joint venture avtale mellom tyske Mabanaft og H&R Group. 

Klimanøytralitet

– Vi vil holde følge med kundenes mål på veien mot klimanøytralitet. Det betyr at vi må tilby de løsningene som forventes for å ta utslippene ned og utviklingen frem. Samarbeidet med Nordic Electrofuel gjør oss i stand til å gjøre nettopp det, sier Volker Ebeling, ansvarlig for fornybar energi i Mabanaft.

Det tyske selskapet får levert det første produktet fra Nordic Electrofuel i 2024. 

Kilde: Nordic Electrofuel

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

1.503