23948sdkhjf

Bergen Engines: Nye kontrakter og ny logo

Tidligere kriserammede Bergen Engines starter 2022 langt bedre og mer optimistisk enn 2021. I romjula ble nye kontrakter sikret, og på første arbeidsdag mandag fikk de ansatte nye arbeidsklær med ny logo.

Det skjer etter at det britiske selskapet Langley kjøpte motorfabrikken i Bergen i fjor.

Mandag denne uka ble overgangen fra Rolls-Royce til Langley Holdings markert på ordentlig med ny logo og nye arbeidsjakker til de ansatte. Det ble en markering de ansatte sent vil glemme.

Bergensavisen skriver at ordreboka for Bergen Engines allerede er større for 2022 enn for hele fjoråret, og adm. dir. Jon Erik Røv sier de som har vært permitterte gradvis vil komme tilbake i jobb igjen. De fleste nye ordrene er i andre halvdel av 2022.

To nye kontrakter

I romjula sikret bedriften seg to nye kontrakter. Den ene er i Midt-Østen og den andre i Italia.

- Den sistnevnte kontrakten i Italia forplikter vi oss til å blande inn hydrogen. Det er første kontrakten hvor vi forplikter oss til å blande inn et viss volum hydrogen i naturgassen, hvis kunden har tilgang på hydrogen. Så det er jo en milepæl, sier Røv til avisa. Dette er nytt for Bergen Engines og selskapet har kjørt tester ved fabrikken sist høst der man har blandet hydrogen inn på gassmotor.

-Dette har gitt oss resultater så langt som gjør oss komfortabel til å forplikte oss, sier Røv, og legger til at dette vil føre til en gradvis innfasing. Det betyr at 50 av 650 ansatte ved bedriften etter hvert vil komme tilbake på jobb.

- Vi ser positivt på fremtiden. Det ser veldig lovende ut for bedriften her, sier den administrerende direktøren til BA.

NYE KONTRAKTER: I løpet av romjula har Bergen Engines sikret seg to nye kontrakter, og ordreboka ser lovende ut for 2022. FOTO: BERGEN ENGINES

Også tillitsvalgte ved bedriften ser positivt på framtiden og den nye eieren.

Gassmotorer til "Havila Capella"

Bergen Engines har levert gassmotorene på det nye kystruteskipet «Havila Capella», og gjort det samme for de tre andre skipene som kommer om ikke lenge til Norge.

BA skriver at Bergen Engines har slitt med lønnsomheten siden 2014.

I 2021 omsatte Bergen Engines for rundt 250 millioner euro, med aktiva og passiva fra virksomheten som er presentert som eiendeler holdt for salg i Rolls-Royce Holdings' konsoliderte balanseregnskap.

Bergen Engines vil fremover bli drevet som et frittstående selskap, og vil i tillegg til sine tradisjonelle markeder, fokusere på den raskt voksende sektoren for mikronettverk – et område som står sentralt for Langley sin strategi for nullutslipp.

Bergen Engines vil være kjernen i den nyetablerte Power Solutions-divisjonen, og vil jobbe tett sammen med konsernets Italienske Marelli Motori og Tyske Piller Power Systems’ datterselskaper.

Selskapet ble landskjent da det russiske selskapet TMH skulle kjøpe bedriften. Salget ble stanset i siste liten på grunn av sikkerhetsrisiko. Bergen Engines har nemlig levert motorsystemene til flere av de norske forsvarsfartøyene.

Kilde: Bergensavisen

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.124