23948sdkhjf

Hurtigrutemuseet vant nok en pris – denne gang den NORSKE stålkonstruksjonsprisen

For en måned siden vant det nye Hurtigrutemuseet i Storkmarknes den europeiske stålprisen for 2021. Torsdag vant samme museum Norsk Stålkonstruksjonspris 2021.

Juryen har kåret Vernebygg for MS Finnmarken – Hurtigrutemuseet i Stokmarknes til vinner av Norsk Stålkonstruksjonspris 2021. Vernebygget gikk dermed til topps i konkurranse med de to andre finalistene, Kistefos Museum – The Twist og Østre Porsgrunn Kirke.

Prisen består av et diplom som tildeles byggherre, arkitekt, konstruktør, entreprenør og stålentreprenør. Prisutdelingen fant sted under en høytidelig prisseremoni på Norsk Ståldag på Grand Hotel i Oslo 11. november.

Det er Norsk Stålforbund og Norsk Forening for Stålkonstruksjoner deler hvert annet år ut Norsk Stålkonstruksjonspris. Prisen er ment å oppmuntre til anvendelse av stål og gi opphav til nye idéer og inspirerende løsninger.

Disse vant og mottok diplom

-Byggherre: Vernebygg AS

•Arkitekt: LINK Arkitektur AS

• Konstruktør: Multiconsult Norge AS

• Entreprenør: Peab – Bjørn Bygg AS

• Stålentreprenør: IMTAS Prosjekt AS

De mottok også den nasjonale prisen for Norge, European Steel Awards (ESDA) 2021 fra ECCS - European Convention for Constructional Steelwork. Tidligere i høst var de i Brüssel og mottok den gjeveste stålprisen i Europa, ESDA 2021 Laureate, for vernebygget. Det er altså storeslem for aktørene bak bygget ved at de dro i land alle tre stålprisene i de tre konkurransene.

Hurtigrutemuseet

VANT PRIS: Det nye Hurtigrutemuseet i Stokmarknes vant årets Norsk Stålkonstruksjonspris. FOTO: MUSEUM NORD

Juryens begrunnelse

«Vinneren av Stålprisen 2021 iscenesetter og verner en sentral del av Norges kulturhistorie.  Prosjektet er en kombinasjon av arkitektonisk klarhet og fremragende ingeniørkunst som viser frem og verner «MS Finmarken» på en forbilledlig måte.

Vernebygget ved Hurtigrutemuseet på Stokmarknes har en arkitektonisk form inspirert av åpningene i skutesiden og skipets form.

Bygget har store åpne glassvegger som eksponerer skipet maksimalt, og resultatet imponerende elegant og fremhever skipets plassering i bybildet og kulturlandskapet.

Transparensen og slankheten bygget fremstår med er imponerende gitt byggets størrelse, plassering og svært krevende geometri. Detaljene i konstruksjonen er utført med synlig presisjon og arkitektonisk klarhet.

Den geometriske gjentagende stålkonstruksjonen med sine 700 vindkryss og store overheng over havet gir bygget en egenartet arkitektonisk identitet. Resultatet er både ypperlig ingeniørkunst og stor arkitektur og fremstår som et forbilde på tverrfaglig samarbeid».

Juryen har bestått av:

Thor Olav Solbjør, SAAHA AS, representant for Norske Arkitekters Landsforbund (NAL), Bjørn Uppstad, Procon Rådgivende Ingeniører AS, representant for Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) Stig Møllersen, Rambøll Norge AS, representant for Norsk Forening for Stålkonstruksjoner og Nina Skeime Kostøl, Contiga AS, representant for Den norske Stålgruppen.

 

Kilde: Norsk Stålforbund

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.111