23948sdkhjf

SE BILDENE: Leverer ekspedisjonscruiseskipet «Ocean Victory»

Ekspedisjonsfartøyet «Ocean Victory» har blitt levert fra CMHI-verftet i Haimen, Kina, den 12. oktober 2021. «Ocean Victory» er ett av seks cruiseskip som blir bygd for selskapet SunStone Ships. Alle er baserte på CX103-designet fra Ulstein Design & Solutions.

«Ocean Victory» vil bli operert av Victory Cruise Lines i sommersesongen og Albatros Expeditions i vintersesongen. Etter prøveturen med «Ocean Victory» annonserte Albatros Expeditions rekordlave utslipp pr passasjer.

- Første turen går 26. november, der vi får oppleve en solformørkelse mellom Antarktis og Sør-Georgia. Jeg tror gjestene våre kommer til å bli begeistret over komforten og fasilitetene om bord, samtidig har vi holdt på den hyggen man får oppleve på et kompakt lite ekspedisjonscruiseskip. Skipet er lett å finne fram i, og alt er lagt til rette for å kunne skaffe seg nye venner fra hele verden. Ikke minst så forventer jeg at gjestene våre skal bli spesielt fornøyde med den yteevnen og stabiliteten som blir tilført av X-BOW-designet når man skal over Drake-passasjen på vet til Antarktis, sier en av skipets kapteiner i en uttalelse.

Ocean Victory

BRUA: "Ocean Victory"-brua med konsoller fra Ulstein Marine Equipment (Ningbo).  FOTO: ULSTEIN

Gode tilbakemeldinger

Designerne hos Ulstein Design & Solutions verdsetter tilbakemeldingene:

- Vi har utviklet et fartøy der vi ved hjelp av CFD-analyse (Computational Fluid Dynamics) har optimalisert skroget for lavt drivstoff-forbruk. I tillegg innarbeidet vi skroglinjedesignet X-BOW, en løsning som først ble tatt i bruk innen offshore og først nå nylig i cruisebransjen. I tillegg til drivstoffinnsparinger fører X-BOW til mykere bevegelser i sjøen, det reduserer slag og vibrasjoner, og øker komforten og hvile for passasjerer og mannskap, sier ledende skipsdesigner Torill Muren. Hun har førstehånds erfaringer fra Drake-passasjen, da hun som representant for designselskapet ble invitert med på oppstartsturen til Antarktis med cruiseskipet «Greg Mortimer», som er det først leverte skipet for SunStone Ships.

- Alle fartøyene i SunStone Ships’ INFINITY-serie har Tier III-motorer med SCR-katalysatorer for å redusere utslipp. De går på Marine Gas Oil (MGO) som har lavt svovelinnhold, har varmegjenvinningssystem for spillvarme og LED-lys. I tillegg har de behandlingsanlegg for avløpsvannet, forteller hun.

Skipene har ellers nullfartsstabilisatorer og dynamisk posisjonering, og er bygd i samsvar med Polar Code Category B, med Polar Class 6 (Ice Class 1A på framdriftssystemet). Alle fartøyene er kundetilpassede versjoner av ULSTEIN CX103-designene.

KLARGJØRES: "Ocean Victory" klargjøres ved verftet. FOTO: ULSTEIN

Ekspedisjonsskipene for SunStone

- Vi valgte Ulstein på grunn av skrogdesignet og det tekniske designet deres, og at de kan stille med prosjektteam i Kina som følger opp produksjonen, fortalte Niels-Erik Lund, president/konsernsjef i SunStone Ships da den første skipskontrakten ved CMHI-verftet ble annonsert i 2017. Han sa videre:

- Det vart svært viktig for oss at vi fikk utviklet et høykvalitets ekspedisjonscruiseskip med dokumentert design og teknologi. Ulstein har designet mer enn 105 fartøy med X-BOW-designet. Disse skrogene er utviklet for tøffe vær- og bølgeforhold, med høy komfort og god drivstoffeffektivitet.

Tre av skipene i INFINITY-serien er nå levert. De gjenstående tre skipene er i ulike faser av konstruksjonen, ett er i gang med igangkjøring, ett ligger på beddingen og ett er under sammenstilling.

 

Kilde: Ulstein Verft

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.189