23948sdkhjf

Ny Hurtigruten-kontrakt til Myklebust

Myklebust Verft i Sande har sammen med Kongsberg Maritime inngått kontrakt med Hurtigruten Norge om en større miljøoppgradering av "Kong Harald".

Dermed har verftet sikret kontrakter på to av de tre hurtigruteskipene som skal gjennom en større, grøn oppgradering ("Richard With", "Kong Harald" og "Nordlys").

Kongsberg Maritime har vaglt en partnermodell for oppgraderingsoppdraget de har fått av Hurtigruten Norge. Myklebust Verft har nå fått oppdraget med de to første skipene med mulighet for å få også det tredje.

– Alle de tre skipene skal bygges om til hybrid framdrift. Det innebærer blant annet at motorene skal byttes ut med nye og mer energieffektive modeller. I tillegg skal det installeres batteripakker om bord, og propulsjonen skal oppgraderes. Vi er glade for å ha Myklebust med på laget i et så komplekst prosjekt, sier Geir Oscar Løseth, VP Sales, Aftermarket Advanced Offerings i Kongsberg Maritime.

Administrerande direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge er glad for at nettopp Myklebust skal stå for oppgraderingene.

- Når vi no gjør våre skip mer miljøvennlige, er vi veldig glade for at det blir utført i Norge av Myklebust, som sikrer både kvalitet og at vi kan bidra til norske arbeidsplasser, sier Felin.

Oppgraderingen av fartøyene skjer trinnvis i perioden fra 2022 til 2023. Ifølge Hurtigruten Norge er oppgraderingen en del av planene om å kutte CO2-utslippene langs Norskekysten med minst 25 prosent.

- Vi er stolte over å kunne bidra til at eldre fartøy både får forlenget levetid og ikke minst at de får installert nye, moderne energiløsinger om bord, sier daglig leder Inge-Jonny Hide ved Myklebust Verft. Skal det bli et grønt skifte innen skipsfarten så må også den seilende tonnasjen oppgraderes. I mange tilfelle er det også positivt for miljøet å kunne bruke seilende fartøy lengst mulig i steedet for å måtte skrote og bygge alt nytt fra grunnen av.

Kilde: Myklebust Verft

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094