23948sdkhjf

SE BILDENE: Fra det luksuriøse polarskipet som Ulstein har levert

Lindblad Expeditions Holdings, Inc. har den 30. september overtatt «National Geographic Resolution» fra Ulstein Verft. Ekspedisjonscruiseskipet er av typen CX104 og det er Ulstein Design & Solutions AS som står bak designet. Skipet er nå klart til å ta med passasjerer på jomfrutur med oppstart 17. november til Antarktis, Sør-Georgia og Falklandsøyene.

«National Geographic Resolution» har plass til 126 passasjerer, i tillegg til mannskapet. Ulstein designere har utviklet en moderne ekspedisjonsplattform for Lindblad der sikkerhet og komfort er vektlagt. Et grunnleggende designtrekk er X-BOW-løsinngen som rederiet spesielt etterspurte, denne er drivstoffeffektiv og bedrer komforten om bord i møte med sjøen.

 En ny måte å se dyrelivet i havet på

På et skip med en tradisjonell baug må passasjerene lene seg over skipssiden og kikke bakover ned mot vannlinjen. På dette skipet vil de kunne se rett ned i sjøen. Baugområdet er derfor ofte et samlingssted tidlig om morgenen. Det er her du kan stå og kikke etter hvaler, pingviner og delfiner. Skipet har også mange soner i forskipet der passasjerene kan se rett ned til vannlinjen i fronten og observere hvordan skipet pløyer seg gjennom sjøen.

OVERLEVERING: Ulstein overleverer formelt "National Geographic Resulotion" til rederiet Lindblad. Foran ses Kenneth Pettersen (t.v.) fra Ulstein og Nikos Doulis fra Lindblad. FOTO: ULSTEIN

Den store, åpne brua inviterer til besøk, der kan gjestene komme og se hvordan skipet blir manøvrert. Fra brua kan de gå direkte ut på dekket og ta bilder.

 Starter polarsesongen tidligere

Med isklasse PC5 kan skipet gå langt inn i de polare områdene. Skipet har utvidet tanker for drivstoff og vann som gjør at det kan dra på lengre turer til mer fjerntliggende områder; mens nullfarts-stabilisatorer gjør at komforten blir best mulig når skipet stopper opp for å observere dyreliv eller når man skal om bord i gummibåtene for utflukter. Skipet er utstyrt med utslippsreduserende løsninger som tilfredsstiller EPA Tier 4/IMO Tier III utslippsstandarder.

LUKSUS: "National Geograpchic rResolution" er et luksuriøst polarskip med pool og saune utendørs. FOTO: ULSTEIN

- Dette er et ekstraordinært skip, og jeg er stolt over å kunne fortsette veksten i flåten vår med et nytt polarskip som er det fremste i sin klasse. Med «National Geographic Resolution» og søsterskipet «National Geographic Endurance» har vi her fått et resultat som kombinerer det ypperste innen ekspedisjoner med utsøkt eleganse, sier Sven Lindblad, grunnleggeren av Lindblad og nåværende co-chair i styret.

– Det er også enestående at skipet ble levert på tid i denne vanskelige perioden Det har vært et fantastisk team med ingeniører, designere og mannskap fra Lindblad, Ulstein, Partnership Design og Crist, og fra vår side ledet av Nikolaos Doulis, og det samlede talentet og engasjementet deres kommer tydelig fram i alle deler av «National Geographic Resolution».

BRUA: Bilde fra den svært oversiktelige brua på det nye polarcruise-skipet. FOTO: ULSTEIN

- Vi er svært fornøyde med at Ulstein Verft har klart å levere et polarskip til Lindblad på den kontraktsfestede leveringsdatoen. Det har vært et godt og tett samarbeid med Lindblad Expeditions, alle våre leverandører og partnere i prosjektgjennomføringen av dette nye polarskipet. Lindblad er en erfaren og innovativ reiseaktør, og bestemte seg tidlig for også å være en pioner med å ta i bruk X-BOW i cruisesegmentet. Vi er takknemlige for tilliten som Lindblad har vist oss og gleder oss til å se tilbakemeldingene fra «National Geographic Resolution»s første turer, sier Cathrine Kristiseter Marti, konsernsjef i Ulstein.

Tett på omgivelsene

Skipet er blitt designet for at passasjerene skal være tett på omgivelsene, uansett hvor de er. Lugarene varierer i størrelse fra de 13 kvadratmeter store enkeltlugarene til de 40 kvadratmeter store suitene. 77 prosent av lugarene har balkong med skyvedører fra gulv til tak for å slippe inn de spektakulære omgivelsene og det arktiske lyset.

LUKSUS 2: Fra loungen om bord på skipet. FOTO: ULSTEIN

Glass er også en viktig del av designet rundt fellesområdene.

Hovedrestauranten, Restaurant 270º, har fantastisk utsikt med vinduer som går fra gulvet og opp til taket.  Der er også et utandørs grill- og bistroområde om bord.

Spa- og treningsområdet inkluderer et yogarom, behandlingsrom, saunaer, et treningsrom og et avslapningsområde. I tillegg har skipet på toppdekket boblebad med glass i endeveggen for å gi uhindret utsikt bakover og to spektakulære glass-iglooer med sete dekket av reinsdyrskinn. Yogastudioet er plassert bak på dekk 8 og har store glass som gir passasjerene mulighet til å nyte naturen mens de holder på med yoga.

Der er flere observasjonsdekk og observasjonsvinger for å gi passasjerene fantastisk utsikt, og også fra en vinkel utenfor skipssiden.

Utflukter utenfor skipet

Når man går av skipet, vil det væe flere muligheter til å gjøre egne oppdagelser, også under havoverflaten. Skipet har en miniubåt som kan gå ned til 305 meters dyp.

FULL FART: "National Geographic Resolution" i fint driv under en av sine prøveturer. FOTO: ULSTEIN

Det er hele 14 gummibåter om bord som raskt og effektivt kan sette passasjerene i land på ellers utilgjengelege stader. Fartøyet har også et rikelig utvalg utstyr til ulike aktiviteter, blant annet langrennsski, kajakker og padlebrett, snorkleutstyr og våtdrakter.

Komfort for passasjerene

Designløsningen X-BOW er tatt i bruk på mer enn 100 offshoreskip, som opererer under røffe forhold, og han skjærer gjennom bølgene og eliminerer slagene fra sjøen.

Lindblad Expeditions overtok sitt første polare nybygg fra Ulstein Verft i 2020, «National Geographic Endurance», som skal i gang med Antarktis-sesongen 2021 i november.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.11