23948sdkhjf

Kongsberg Maritime leverer framdriftspakke til havvind-fartøy

Vard og Kongsberg Maritime har skrevet kontrakt om levering av en stor pakke elektrisk, Permanent Magnet (PM) drevet propulsjon til Rem Offshores to nye skip for vedlikehold av havvindparker.

Rem Offshore blir det først rederiet i verden som får en komplett PM-pakke av denne størrelsen installert fra Kongsberg, og som også inkluderer en teknologi som skal bidra til å redusere fartøyenes bevegelser når de ligger tett ved vindturbinene under serviceoppdrag.

Propellteknologien er en innovasjon fra den maritime klyngen på Sunnmøre, utviklet og forbedret ved Kongsbergs anlegg i Ulsteinvik. PM thrustere bidrar til forbedret manøvrering, redusert støy i fartøyet og i sjøen, samt høyere propulsjonseffektivitet. Det siste betyr redusert energiforbruk og lavere miljøutslipp.  

Dette går fram av en pressemelding fra Kongsberg Maritime.

Skal bygges av Vard-gruppen

Utstyrspakken skal installeres på to nye Construction Service Operations Vessels (CSOV) som skal designes og bygges av Vard Group.

– I den maritime klyngen på Sunnmøre har vi tradisjon for å jobbe sammen om å utvikle og være først med å ta i bruk ny teknologi som gir oss konkurransefortrinn. Med dette prosjektet gjør vi det igjen. Sammen med Vard og Kongsberg Maritime bygger vi en bærekraftig plattform for service til offshore vind, sier styreformann Åge Remøy i Rem Offshore. 

For konvensjonelle thrustere er propellen drevet av en aksling tilkoblet en ekstern motor. For en PM thruster derimot er det et elektriske magnetfelt som genererer rotasjon rundt ytterkanten av propell bladene. Rotasjonskreftene (dreiemomentet) blir produsert av en kompakt og effektiv PM-motor som er integrert rundt ytterdiameteren av propellen. Det er ingen gir og tannhjul involvert.  

Motorkraften blir overført direkte til propellen.  Dette er en Kongsberg-teknologi som gir propellen rask responstid med bruk av minst mulig energi og som også kan bli brukt til å redusere fartøybevegelser i sjøen. Disse enhetene er også støysvake i forhold til tradisjonelle thrustere og krever ikke eksternt kjølesystem. PM-thrustrene er dessuten plassbesparende inne i skroget. På denne måten blir PM thruster-teknologien både rederens og skipsdesignerens beste venn. 

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141