23948sdkhjf

Tyske bilprodusenter krever «grønt» stål

Det skaper utfordringer for den tyske storprodusenten av stål – ThyssenKrupp.

Det er Clean Energy Wire som skriver at ThyssenKrupp er satt under press, ikke minst av den tyske bilindustrien. Klimatrusselen gjør nemlig at tyske bilprodusenter vil ha «grønt» stål – gjerne så raskt som mulig. Det gjør at ThyssenKrupp må tenke nytt.

Styrelederen i ThyssenKrupp Steel Europe, Bernhard Osburg, har i et brev til sine ansatte skrevet at utslippsfri produksjon av stål vil være helt avgjørende for om divisjonen skal overleve den nærmeste framtiden.

- Det er ingen andre av våre forretningsområder hvor tiden løper raskere enn her, skrev han.

Bakgrunnen er at ThyssenKrupps fabrikker, slipper ut svært mye CO2. Bare fra fabrikken i Duisburg slippes det ut 20 millioner tonn med CO2 årlig. Med en bilbransje som krever fossilfritt stål, og EUs strengere utslippskrav, må dermed ThyssenKrupp tenke nytt. Det betyr at den tyske stålprodusenten må gå over til hydrogen i deres produksjonssyklus. SSAB har nå startet sin produksjon av stål med hydrogen. ThyssenKrupp har lansert et plan for å få redusert CO2-utslippene, og målet er at omstillingen skal være fullført innen 2050.

Mercedes-Benz

STILLER KRAV: Tyske bilprodusenter, blant dem Mercedes-Benz, krever fossilfri stålproduksjon. FOTO: MERCEDES-BENZ

Dette mener både kunder og investorer er altfor lenge til. Mange bilprodusenter krever “grønt” stål nå!

Blant de tyske bilprodusentene har for eksempel Mercedes-Benz kjøpt aksjer i det svenske startup-prosjektet H2 Green Steel for å introdusere CO2-fritt stål i serieproduksjonen av biler. Flere produsenter følger etter.

Den tyske regjeringen sa tidligere i år at de vil bruke ytterligere fem milliarder Euro for å fremme en klima-vennlig omstilling av landets stålindustri i perioden 2022 til 2024.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111