23948sdkhjf

Ulstein-verftet med tre ferjer på rad

Tre av batteriferjene til Fjord1 er i sommer innom Ulstein Verft for vedlikeholdsarbeid. Slike korttidsreparasjonar og oppgraderingsoppgaver er viktige for verftet når dokken er tilgjengelig.

Ulstein har lange skipsbyggingstradisjoner og har spesialisert seg på å bygge nybygg i verdensklasse, men tar også oppdrag som konvertering og oppgradering, ettermontering og reparasjoner.

Ferjene går til daglig i sambandet Hareid-Sulesund, men trenger nå vedlikeholdsarbeid som krever bruk av tørrdokken.

- Vi er veldig godt fornøyde med at Fjord1 ga oss dette oppdraget. Dette er verdifullt arbeid for oss når tørrdokken er tilgjengelig, sier produksjonssjef ved Ulstein Verft, May Kristin Myklebust.

De tre ferjene hever vannlinjen så de skal sandblåses og male opp ignen vannlinjen. I tillegg skal ventiler inspiseres, pakninger byttes ut og annet arbeid gjøres etter at ferjene har vært i drift i 2,5 år.

- Vi har kunnskapen og fasilitetene, så vi vil mer enn gjerne få jobbe med fartøy gjennom hele livsløpet deres, påpeker produksjonssjefen.

- Ulstein er kjent for design og bygging av nye fartøy. Det er noe vi skal fortsette med, men vi håper også at skipseiere vurderer oss når de har behov vedlikehld eller konverteringsarbeid utført, sier Myklebust.

Denne sommeren har Ulstein Verft utført flere oppgraderinger og reparasjoner på fartøy, og til høsten skal man i gang med et stort konverteringsprosjekt av to plattformforsyningsfartøy til ERRV-batterihybridskip.

Flere av oppgraderingsprosjektene krever et tett samarbeid med skipsdesignere fr Ulsteins designselskap og verftet sitt prosjekt-team. Det å ha denne kompetansen selv er en stor fordel for å sikre kostnadseffektivitet og raske avgjørelser, avslutter Myklebust.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078