23948sdkhjf

Konvertering til ERRV-batteri hybridskip

De to plattformforsyningsfartøyene «Hermit Fighter» og «Hermit Prosper» vil bli bygd om til Emergency Response Rescue Vessels (ERRV) ved Ulstein Verft, og den grønne transformasjonen til batterihybridframdrift er det Ulstein Power & Control som står for.

Skipene ble opprinnelig bygde ved Ulstein Verft og kommer nå tilbake til verftet for å bli oppgradert til mer miljøvennlige framdriftsløsninger og til et nytt liv som ERRV-fartøy. Ulstein er i gang med detaljtegningene, og skipene kommer til verftet i oktober 2021.

Arbeidet inkluderer prosjektledelse, innkjøp, ingeniørarbeid, produksjon, kraft- og kontroll-leveranser. Det vil bli forberedt for en batteri-konteiner for hybridkraft, metanoltankene skal bygges om til å kunne ha annet innhold, deler av hoveddekket vil bli omorganisert for å gi plass til en redningssone, og nye MOB-båter og nye seksjoner som skal bli produsert og installert på hver side.

- Dette er veldig viktige prosjekt for ESVAGT, og vi er derfor glade for å få på plass en kontrakt med Ulstein Verft og Ulstein Power & Control som skal optimalisere funksjonaliteten og gi forbedre energi- og utslippseffektivitet på to høykvalitets X-BOW-fartøy, uttaler Kristian Ole Jakobsen, DCEO i ESVAGT.

Konvertering til grønnere kraftløsninger

- Kontrakten er viktig for Ulstein. Vi skal gjøre disse skipene klare for et grønnere framdriftsoppsett som inkluderer batteridrift, kommenterer Rolf Ottar Rovde, salsgsjef i Ulstein Power & Control. Rovde legger til:

– Oppgraderingene vil redusere forbruk av drivstoff og gi mindre utslipp, noe som også vil forlenge levetiden på dieselmotorene.

- Ulstein Power & Control leverte kraft- og automatiseringsløsningene til skipene da de ble bygdt. Leveransen vår nå inkluderer kraft- og automasjonssystem for batteripakken, frekvensomformer og ombygging av tavler og drives, i tillegg til installasjon og igangkjøring, sier Rovde.

Ombyggingsprosjekt ved Ulstein Verft

Begge skipene er planlagt å være ved Ulstein Verft i seks uker med start i oktober. Den siste installasjonen og igangsettelsen av hybridløsningen vil finne sted våren 2022 i tråd med driftsplanene for skipene.

- Vi ser fram til å bygge om to konkurransedyktige plattformforsyningsfartøy til mer markedstilpassete og drivstoffeffektive ERRV-skip. Tidspunktet for denne jobben er helt ideelt for verftet og passer godt inn i kjernestrategien vår om bærekraftig vekst. Oppgradering av system er viktige brikker for å gjøre verdensflåten grønnere, sier Ove Dimmen, salsgsjef ved Ulstein Verft.

Livssyklusperspektiv

- Det blir veldig bra å gjenoppta samarbeidet med ESVAGT, kommenterer konsernsjef i Ulstein Group, Cathrine Kristiseter Marti.

– Prosjektet viser at Ulstein kan være en langsiktig partner som jobber for å sikre framtidig konkurranseevne og bærekraftige løsninger for kundene våre, sier konsernsjefen.

«Hermit Fighter» og «Hermit Prosper» ble begge levert i 2012. De er de første to skipene i serien av det velprøvde PX121-designet fra Ulstein Design & Solutions.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094